Zestal ladingdieven krijgt vijf tot tien maanden cel voor diefstal van 100.000 euro aan toner

Rechtspraak

De diefstal van een vracht toner uit een geparkeerde vrachtwagen waarin de chauffeur lag te slapen is zes mannen op celstraffen van vijf tot tien maanden komen te staan. Voor de meeste mannen was het niet hun eerste ladingdiefstal.

Foto: Shutterstock

Recent werd in maar liefst zes zaken tegelijk uitspraak gedaan over dezelfde kwestie. Zes personen werden ervan verdacht dat ze met elkaar en ‘in het holst van de nacht’ een lading toner met een waarde van bijna 100.000 euro uit een geparkeerde vrachtwagen hadden gestolen. De chauffeur lag op dat moment in zijn cabine te slapen. Hij werd rond 03.00 uur wakker gemaakt door de politie met de mededeling dat er 103 dozen toner uit zijn vrachtwagen waren gestolen.

Dat de politie daar zo snel achter was, kwam niet door toeval: de bakwagen die bij de ladingdiefstal werd gebruikt was ongeveer een week eerder door de politie van een baken voorzien. Er waren namelijk aanwijzingen dat het voertuig voor ladingdiefstallen zou worden gebruikt.

Geen openheid of verantwoordelijkheid

Opvallend is dat de rechtbank bij alle zes mannen niet te spreken is over hun proceshouding. Bij Ă©Ă©n van de vier staat in de uitspraak te lezen: ‘De verdachte heeft gedurende het gehele proces geen openheid van zaken gegeven en heeft geen enkele verantwoordelijkheid genomen voor de ladingdiefstal. Ook heeft de verdachte op geen enkel moment berouw getoond voor het door hem gepleegde strafbare feit.’ Over de anderen wordt min of meer hetzelfde gezegd.

​​

(Veel) vaker in de fout

Voor vier van de zes geldt dat het bepaald niet hun eerst vermogensdelict was; de rechter heeft het veelvuldig over ‘recidive’ en in een enkel geval over een fors strafblad. Al deze zaken wegen mee in de uiteindelijke straf. Omdat de vier al vaker in de fout zijn gegaan en veroordeeld, ziet de rechtbank geen andere mogelijkheid dan het opleggen van onvoorwaardelijke gevangenisstraffen.

Vervolgens is het een optelsom: voor ladingdiefstal staat in principe drie maanden celstraf en bij recidive gaat dat omhoog naar vijf maanden, maar voor veelvuldige recidive zoals bij deze mannen is geen oriëntatiepunt vastgesteld. Dat ze de ladingdiefstal samen hebben gepleegd en professioneel hebben voorbereid, werkt eveneens strafverzwarend. Voor deze vier komt de rechter uit op tien maanden onvoorwaardelijke celstraf met aftrek van voorarrest.

Ongeloofwaardig

Voor de andere twee valt de straf lager uit. Zij hebben in tegenstelling tot de andere vier wel iets verklaard over hun rol in de diefstal, al komen die verklaringen er op neer dat ze zo’n beetje per ongeluk in de kwestie verzeild zijn geraakt. De rechter beoordeelt die uitleg als ‘ongeloofwaardig’ en verwijt ook dit tweetal hun proceshouding: geen berouw, geen verantwoordelijkheid en geen openheid. Omdat er bij deze twee geen sprake is van recidive, komen ze er betrekkelijk licht vanaf met vijf maanden cel minus de tijd die ze al in voorarrest hebben gezeten.

Waarom er zo zwaar wordt getild aan de ladingdiefstal wordt ook in alle uitspraken toegelicht. Voor de transportsector betekent het vooral schade. ‘Niet alleen in de vorm van directe materiĂ«le schade, maar ook als gevolg van verhoogde verzekeringspremies en de noodzaak tot het nemen van steeds verdergaande maatregelen ter voorkoming van deze vorm van criminaliteit. Daarnaast brengen dergelijke feiten in de maatschappij gevoelens van onrust en ergernis naar boven’, aldus de rechtbank.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Zestal ladingdieven krijgt vijf tot tien maanden cel voor diefstal van 100.000 euro aan toner | NT

Zestal ladingdieven krijgt vijf tot tien maanden cel voor diefstal van 100.000 euro aan toner

Rechtspraak

De diefstal van een vracht toner uit een geparkeerde vrachtwagen waarin de chauffeur lag te slapen is zes mannen op celstraffen van vijf tot tien maanden komen te staan. Voor de meeste mannen was het niet hun eerste ladingdiefstal.

Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu