Dit blijkt uit onderzoek van Geotab. Nederlandse wagenparkbeheerders geven aan ritgegevens voornamelijk te gebruiken om de efficiëntie te verbeteren. Hiervoor kijken ze naar het optimaliseren van de kosten (44%), het verbeteren van het operationeel beheer (48%) en het optimaliseren van de routes in het geval van files (46%). Ook de gegevens over brandstofverbruik blijken belangrijk (70%) voor wagenparkbeheerders.
Duurzaamheid
Terwijl efficiëntie de belangrijkste prioriteit is, lijkt het verbeteren van duurzaamheid (nog) geen hoge prioriteit te hebben. Bij telematicaoplossingen behoren gegevens over CO2-emissies tot slechts één derde (35%) van de overwogen meetgegevens.
Duurzaamheid lijkt ook geen urgente zorg: de meeste wagenparkbeheerders geloven dat de emissiedoelstellingen van hun organisatie op tijd (24%) of zelfs voor de deadline (57%) gehaald kunnen worden.
Artificial intelligence
Uit het onderzoek komt naar voren dat meer geavanceerde tools (43%), snellere toegang tot gegevens (40%), vereenvoudigde rapportage (41%) en verbeterde data analyses (54%) wagenparkbeheerders in staat zouden stellen om beter gebruik te maken van gegevensinzichten - waarbij het belangrijkste verbeterpunt voor telematica werd geïdentificeerd: het gebrek aan interoperabiliteit tussen systemen.
Artificial Intelligence wordt gewaardeerd, maar nog niet helemaal begrepen. 59% van de respondenten is van mening dat AI hun vermogen om eenvoudig en snel toegang te krijgen tot gegevens zal vergroten om bruikbare inzichten te genereren. Maar tegelijkertijd gelooft 37% van de steekproef dat het ook lagen van complexiteit zal toevoegen.
Grote bedrijven zijn echter optimistischer over AI. 89% van de wagenparken met 500-4999 voertuigen gelooft dat het hun vermogen om eenvoudig en snel toegang te krijgen tot gegevens zal verbeteren.
Privacyissues
Van de doelen waarvoor vlootgegevens worden gebruikt, gaf 47% van de respondenten aan ze te gebruiken om de veiligheid te beoordelen. Bovendien gebruikt 44% van de wagenparkbeheerders telematicagegevens om het gedrag van bestuurders te bekijken. Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met privacy- en beveiligingsaspecten. Zozeer zelfs dat 33% van de ondervraagde wagenparkbeheerders van mening is dat de sector nog een aantal problemen op dat gebied moet aanpakken.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?