Privacyissues beperken kostenbesparing door data voor wagenparkbeheerders

Telematica-oplossingen

Nederlandse wagenparkbeheerders gebruiken data die telematica-oplossingen leveren vooral om kosten te besparen. Bescherming van de privacy van de chauffeur vormt een uitdaging.

Gegevens over brandstofgebruik van de vloot zijn welkome data. Foto: qizai00 / Shutterstock.com

Dit blijkt uit onderzoek van Geotab. Nederlandse wagenparkbeheerders geven aan ritgegevens voornamelijk te gebruiken om de efficiëntie te verbeteren. Hiervoor kijken ze naar het optimaliseren van de kosten (44%), het verbeteren van het operationeel beheer (48%) en het optimaliseren van de routes in het geval van files (46%). Ook de gegevens over brandstofverbruik blijken belangrijk (70%) voor wagenparkbeheerders.

Duurzaamheid

Terwijl efficiëntie de belangrijkste prioriteit is, lijkt het verbeteren van duurzaamheid (nog) geen hoge prioriteit te hebben. Bij telematicaoplossingen behoren gegevens over CO2-emissies tot slechts één derde (35%) van de overwogen meetgegevens.

Duurzaamheid lijkt ook geen urgente zorg: de meeste wagenparkbeheerders geloven dat de emissiedoelstellingen van hun organisatie op tijd (24%) of zelfs voor de deadline (57%) gehaald kunnen worden.

Artificial intelligence

Uit het onderzoek komt naar voren dat meer geavanceerde tools (43%), snellere toegang tot gegevens (40%), vereenvoudigde rapportage (41%) en verbeterde data analyses (54%) wagenparkbeheerders in staat zouden stellen om beter gebruik te maken van gegevensinzichten - waarbij het belangrijkste verbeterpunt voor telematica werd geïdentificeerd: het gebrek aan interoperabiliteit tussen systemen.

Artificial Intelligence wordt gewaardeerd, maar nog niet helemaal begrepen. 59% van de respondenten is van mening dat AI hun vermogen om eenvoudig en snel toegang te krijgen tot gegevens zal vergroten om bruikbare inzichten te genereren. Maar tegelijkertijd gelooft 37% van de steekproef dat het ook lagen van complexiteit zal toevoegen.

Grote bedrijven zijn echter optimistischer over AI. 89% van de wagenparken met 500-4999 voertuigen gelooft dat het hun vermogen om eenvoudig en snel toegang te krijgen tot gegevens zal verbeteren.

Privacyissues

Van de doelen waarvoor vlootgegevens worden gebruikt, gaf 47% van de respondenten aan ze te gebruiken om de veiligheid te beoordelen. Bovendien gebruikt 44% van de wagenparkbeheerders telematicagegevens om het gedrag van bestuurders te bekijken. Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met privacy- en beveiligingsaspecten. Zozeer zelfs dat 33% van de ondervraagde wagenparkbeheerders van mening is dat de sector nog een aantal problemen op dat gebied moet aanpakken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Privacyissues beperken kostenbesparing door data voor wagenparkbeheerders | NT

Privacyissues beperken kostenbesparing door data voor wagenparkbeheerders

Telematica-oplossingen

Nederlandse wagenparkbeheerders gebruiken data die telematica-oplossingen leveren vooral om kosten te besparen. Bescherming van de privacy van de chauffeur vormt een uitdaging.

Gegevens over brandstofgebruik van de vloot zijn welkome data. Foto: qizai00 / Shutterstock.com

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu