Transportbedrijven van Belarussen niet meer welkom in de EU

Europese sancties

Transportbedrijven die voor minimaal een kwart in handen zijn van Belarussen, mogen niet meer in de Europese Unie actief zijn. Trailers en trucks uit Belarus waren al langer niet meer welkom in de EU. Nu zijn de sancties aangescherpt om omzeiling te voorkomen.

Vrachtwagens bij de grens tussen Letland en Belarus
Trucks en trailers werden al geweerd bij de grens. Foto: Sergey Kuznecov / Shutterstock

De eerste sancties werden ingesteld na de Russische invasie van Oekraïne, die gesteund werd door Belarus. Net als Russische trucks en trailers worden Belarussische kentekens op enkele uitzonderingen na geweerd bij de grens met de EU. Om te voorkomen dat Belarussen zich in de EU vestigen en met transport alsnog bijdragen aan de economie van het land, zijn er nu nieuwe restricties.

Verboden

‘Met ingang van 2 augustus 2024 is het verboden voor wegvervoerondernemingen die na 8 april 2022 in de Unie zijn gevestigd en voor 25% of meer in handen zijn van een Belarussische natuurlijke of rechtspersoon, entiteit of lichaam, goederen over de weg te vervoeren op het grondgebied van de Unie, inclusief in transito’, schrijft de Raad van de Europese Unie, die het besluit heeft genomen.

Het pakket omvat ook maatregelen om EU-bedrijven te compenseren voor schade als gevolg van Belarussische sancties en onteigening. Daarnaast moeten EU-exporteurs vanaf nu een ‘niet-Belarus-clausule’ opnemen in nieuwe contracten om te voorkomen dat hun spullen daar belanden.

Transportbedrijven van Belarussen niet meer welkom in de EU | NT

Transportbedrijven van Belarussen niet meer welkom in de EU

Europese sancties

Transportbedrijven die voor minimaal een kwart in handen zijn van Belarussen, mogen niet meer in de Europese Unie actief zijn. Trailers en trucks uit Belarus waren al langer niet meer welkom in de EU. Nu zijn de sancties aangescherpt om omzeiling te voorkomen.

Vrachtwagens bij de grens tussen Letland en Belarus
Trucks en trailers werden al geweerd bij de grens. Foto: Sergey Kuznecov / Shutterstock

De eerste sancties werden ingesteld na de Russische invasie van Oekraïne, die gesteund werd door Belarus. Net als Russische trucks en trailers worden Belarussische kentekens op enkele uitzonderingen na geweerd bij de grens met de EU. Om te voorkomen dat Belarussen zich in de EU vestigen en met transport alsnog bijdragen aan de economie van het land, zijn er nu nieuwe restricties.

Verboden

‘Met ingang van 2 augustus 2024 is het verboden voor wegvervoerondernemingen die na 8 april 2022 in de Unie zijn gevestigd en voor 25% of meer in handen zijn van een Belarussische natuurlijke of rechtspersoon, entiteit of lichaam, goederen over de weg te vervoeren op het grondgebied van de Unie, inclusief in transito’, schrijft de Raad van de Europese Unie, die het besluit heeft genomen.

Het pakket omvat ook maatregelen om EU-bedrijven te compenseren voor schade als gevolg van Belarussische sancties en onteigening. Daarnaast moeten EU-exporteurs vanaf nu een ‘niet-Belarus-clausule’ opnemen in nieuwe contracten om te voorkomen dat hun spullen daar belanden.