Waterstoftruck Mercedes test actieradius met lading op de weg

1.000 km op een tank?

De waterstoftruck van Daimler Truck gaat voor het eerst met lading de weg op. Vijf vervoerders gaan de eerste prototypes van de Mercedes-Benz GenH2 in de praktijk inzetten voor verschillende soorten transport, van pakketbezorging tot zeecontainers.

De eerste vijf prototypes worden ingezet in verschillende soorten transport. Foto: Daimler Truck

Amazon gaat de GenH2 Truck gebruiken voor zijn logistieke activiteiten in Duitsland, Air Products voor het transport van cilindergassen, Wiedmann & Winz voor zeecontainers, Holcim voor de logistiek van bouwmaterialen en Vervaeke namens Ineos voor het transport van PVC en vinyl.

Daimler is sinds 2020 bezig met het ontwikkelen van een vrachtwagen met brandstofcel. De GenH2 komt volgens Daimler qua prestaties in de buurt van de Mercedes-Benz Actros op diesel als het gaat om laadvermogen en actieradius. Uit een eigen test in september 2023 bleek dat de truck ruim 1.000 kilometer kan rijden op Ă©Ă©n tank, met lading.

De vrachtwagens die in de eerste klantentests worden gebruikt, bieden bovendien een laadvermogen van ongeveer 25 ton bij een totaalgewicht van 40 ton. De brandstofcel is ontwikkeld door Cellcentric, een joint-venture van Daimler en de Volvo-groep.

De vijf soorten transport die de vervoerders gaan testen. Foto: Daimler Truck

Tankstations

Nu de waterstoftrucks er aan komen, is het ook tijd om meer waterstoftanksations uit de grond te stampen, vindt Martin Daum, ceo van Daimler Truck. ‘Dit vereist ook een overeenkomstige oplaad- en tankinfrastructuur en kostenpariteit met conventionele voertuigen.' Een waterstoftruck is nu nog zo'n vier keer duurder dan een dieselvrachtwagen in de aanschaf.

Hildegard MĂŒller, voorzitter van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), sluit zich daarbij aan. 'Fabrikanten hebben de overeenkomstige modellen in ontwikkeling en productie, en nu moeten eindelijk de politieke randvoorwaarden worden gecreĂ«erd: er moet dringend een op behoeften gebaseerd netwerk van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur worden opgebouwd. Politici, het Duitse federale netwerkagentschap en de energie-industrie moeten dringend actie ondernemen.’

Waterstoftruck Mercedes test actieradius met lading op de weg | NT

Waterstoftruck Mercedes test actieradius met lading op de weg

1.000 km op een tank?

De waterstoftruck van Daimler Truck gaat voor het eerst met lading de weg op. Vijf vervoerders gaan de eerste prototypes van de Mercedes-Benz GenH2 in de praktijk inzetten voor verschillende soorten transport, van pakketbezorging tot zeecontainers.

De eerste vijf prototypes worden ingezet in verschillende soorten transport. Foto: Daimler Truck

Amazon gaat de GenH2 Truck gebruiken voor zijn logistieke activiteiten in Duitsland, Air Products voor het transport van cilindergassen, Wiedmann & Winz voor zeecontainers, Holcim voor de logistiek van bouwmaterialen en Vervaeke namens Ineos voor het transport van PVC en vinyl.

Daimler is sinds 2020 bezig met het ontwikkelen van een vrachtwagen met brandstofcel. De GenH2 komt volgens Daimler qua prestaties in de buurt van de Mercedes-Benz Actros op diesel als het gaat om laadvermogen en actieradius. Uit een eigen test in september 2023 bleek dat de truck ruim 1.000 kilometer kan rijden op Ă©Ă©n tank, met lading.

De vrachtwagens die in de eerste klantentests worden gebruikt, bieden bovendien een laadvermogen van ongeveer 25 ton bij een totaalgewicht van 40 ton. De brandstofcel is ontwikkeld door Cellcentric, een joint-venture van Daimler en de Volvo-groep.

De vijf soorten transport die de vervoerders gaan testen. Foto: Daimler Truck

Tankstations

Nu de waterstoftrucks er aan komen, is het ook tijd om meer waterstoftanksations uit de grond te stampen, vindt Martin Daum, ceo van Daimler Truck. ‘Dit vereist ook een overeenkomstige oplaad- en tankinfrastructuur en kostenpariteit met conventionele voertuigen.' Een waterstoftruck is nu nog zo'n vier keer duurder dan een dieselvrachtwagen in de aanschaf.

Hildegard MĂŒller, voorzitter van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), sluit zich daarbij aan. 'Fabrikanten hebben de overeenkomstige modellen in ontwikkeling en productie, en nu moeten eindelijk de politieke randvoorwaarden worden gecreĂ«erd: er moet dringend een op behoeften gebaseerd netwerk van waterstoftankstations en de bijbehorende infrastructuur worden opgebouwd. Politici, het Duitse federale netwerkagentschap en de energie-industrie moeten dringend actie ondernemen.’