Verplichte zero-emissiezones in Vlaamse steden van de baan

overeenkomst gesloten

Steden in Vlaanderen kunnen straks zelf beslissen of ze een zone in hun stad willen, een landelijke verplichting is van tafel. Naar verwachting worden de eerste zones in 2027 ingevoerd. Vlaamse transportfederaties en de Vlaamse overheid hebben daartoe woensdag een overeenkomst getekend.

TLV verwacht niet dat veel steden een zero-emissiezone gaan invoeren. Foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

Steden die wel een zero-emissiezone invoeren, zijn verplicht zich aan regels en voorwaarden van de overeenkomst te houden. De Vlaamse regering wilde aanvankelijk kunnen beslissen waar de zones moesten komen. Ook zouden ze, net als in Nederland, per 2025 van kracht worden. Die deadline is nu op aandringen van de transportfederaties met tenminste twee jaar opgeschoven.

‘Steden zullen vanaf 2027 een zero-emissiezone kunnen invoeren, maar worden niet verplicht’, schrijft Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). ‘Of ze dit ook effectief zullen doen, bepalen ze volledig zelf. TLV verwacht dat slechts een klein aantal steden die keuze zal maken.’

Nieuwe bestelwagens op diesel zijn vanaf 2027 niet meer welkom in de zero-emissiezones, nieuwe dieseltrucks worden vanaf 2029 geweerd. Bestaande euro-6-vrachtwagens kunnen tot zeker 2035 de zones in, verzekert TLV. Er komen vrijstellingen en individuele toelating om tijdelijk met een euro 6- of euro 7-voertuig in de stad te komen.

Subsidies

In de overeenkomst zijn ook randvoorwaarden vastgelegd. Zo moet er voldoende laadinfrastructuur zijn en moet de controle in de zones goed geregeld zijn. ‘En we benadrukken het cruciale aspect van subsidie voor de aanschaf van emissievrije voertuigen, zo lang zero-emissie meer kost dan de dieseltruck’, schrijft TLV.

De Vlaamse subsidies voor elektrische trucks werden dit jaar juist nog teruggeschroefd. Waar wegvervoerders eerst tot 40% van de meerkosten van een elektrische vrachtwagen terug konden krijgen, is dat sinds 1 januari nog maar 32%. Bedrijven met meer dan 250 medewerkers en een omzet van minimaal 50 miljoen euro krijgen maar 24% van de meerprijs vergoed, dat was eerst 32%.

Diverse Europese steden overwegen een zero-emissiezone in te voeren om het milieu en de luchtkwaliteit te bevorderen. Rome en Parijs willen per 2030 tenminste een deel van de stad emissievrij hebben. Het invoeren van de zones is echter geen verplichting vanuit de Europese Unie. In Nederland worden de eerste zero-emissiezones per 1 januari 2025 ingevoerd.

Verplichte zero-emissiezones in Vlaamse steden van de baan | NT

Verplichte zero-emissiezones in Vlaamse steden van de baan

overeenkomst gesloten

Steden in Vlaanderen kunnen straks zelf beslissen of ze een zone in hun stad willen, een landelijke verplichting is van tafel. Naar verwachting worden de eerste zones in 2027 ingevoerd. Vlaamse transportfederaties en de Vlaamse overheid hebben daartoe woensdag een overeenkomst getekend.

TLV verwacht niet dat veel steden een zero-emissiezone gaan invoeren. Foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

Steden die wel een zero-emissiezone invoeren, zijn verplicht zich aan regels en voorwaarden van de overeenkomst te houden. De Vlaamse regering wilde aanvankelijk kunnen beslissen waar de zones moesten komen. Ook zouden ze, net als in Nederland, per 2025 van kracht worden. Die deadline is nu op aandringen van de transportfederaties met tenminste twee jaar opgeschoven.

‘Steden zullen vanaf 2027 een zero-emissiezone kunnen invoeren, maar worden niet verplicht’, schrijft Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). ‘Of ze dit ook effectief zullen doen, bepalen ze volledig zelf. TLV verwacht dat slechts een klein aantal steden die keuze zal maken.’

Nieuwe bestelwagens op diesel zijn vanaf 2027 niet meer welkom in de zero-emissiezones, nieuwe dieseltrucks worden vanaf 2029 geweerd. Bestaande euro-6-vrachtwagens kunnen tot zeker 2035 de zones in, verzekert TLV. Er komen vrijstellingen en individuele toelating om tijdelijk met een euro 6- of euro 7-voertuig in de stad te komen.

Subsidies

In de overeenkomst zijn ook randvoorwaarden vastgelegd. Zo moet er voldoende laadinfrastructuur zijn en moet de controle in de zones goed geregeld zijn. ‘En we benadrukken het cruciale aspect van subsidie voor de aanschaf van emissievrije voertuigen, zo lang zero-emissie meer kost dan de dieseltruck’, schrijft TLV.

De Vlaamse subsidies voor elektrische trucks werden dit jaar juist nog teruggeschroefd. Waar wegvervoerders eerst tot 40% van de meerkosten van een elektrische vrachtwagen terug konden krijgen, is dat sinds 1 januari nog maar 32%. Bedrijven met meer dan 250 medewerkers en een omzet van minimaal 50 miljoen euro krijgen maar 24% van de meerprijs vergoed, dat was eerst 32%.

Diverse Europese steden overwegen een zero-emissiezone in te voeren om het milieu en de luchtkwaliteit te bevorderen. Rome en Parijs willen per 2030 tenminste een deel van de stad emissievrij hebben. Het invoeren van de zones is echter geen verplichting vanuit de Europese Unie. In Nederland worden de eerste zero-emissiezones per 1 januari 2025 ingevoerd.