‘Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) voorbereiden om een permanente vrijstelling van de rijbewijs C-verplichting vast te leggen in nationale wetgeving’, is te lezen in een brief van demissionair minister Mark Harbers aan de Tweede Kamer. ‘Het OM verlengt de gedoogsituatie tot 1 juli 2025.’
De vrijstelling geldt overigens alleen voor busjes die voor 1 oktober 2023 op naam zijn gezet of voor die datum zijn besteld. Het gedoogbeleid is geldig tot de AMvB van kracht wordt. Dat proces zal naar verwachting tien tot twaalf maanden duren. Verder zijn de elektrische bestelbussen ook vrijgesteld van de tachograafplicht, die officieel geldt voor alle voertuigen in het goederenvervoer boven de 3.500 kilo.
Vierde rijbewijsrichtlijn
Vanuit de Europese Unie is er ook een vrijstelling van het C-rijbewijs voor deze voertuigen op komst als onderdeel van de vierde rijbewijsrichtlijn. Het gaat nu nog om een voorstel van de Europese Commissie, maar het Parlement heeft zich ook al positief uitgelaten over de aanpassing. ‘Met de inwerkingtreding van de AMvB en de verlenging van de huidige gedoogperiode wordt voorkomen dat er tussen 1 juli 2024 en de inwerkingtreding van de vierde rijbewijsrichtlijn een situatie ontstaat waarbij chauffeurs van ZE-bedrijfsvoertuigen in bezit moeten zijn van rijbewijs C/C1 en code 95’, is te lezen in de brief van Harbers.
Verlenging van de vrijstelling werd eind vorig jaar door het OM nog als ‘levensgevaarlijk’ bestempeld, hoewel uit een pilot met 28 voertuigen geen risico’s naar voren kwamen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarna gesprekken gevoerd met de Europese Commissie over handhaving en uitvoering van de vrijstelling. ‘Het OM heeft op basis van deze nieuwe inzichten haar positie heroverwogen.’