Blankenburgverbinding moet in eerste maand al miljoenen aan tol opleveren

8,70 euro per vrachtwagen

Op de Blankenburgverbinding op de A24 tussen Vlaardingen en Rozenburg worden in de eerste maand na opening al meer dan een miljoen ritten verwacht. De nieuwe tunnel zal zo dankzij tolheffing in korte tijd enkele miljoenen euro’s opleveren.

Tol wordt automatisch geheven dankzij een camerasysteem. Foto: RDW

Dat schrijft de RDW, die de tol gaat heffen. Inmiddels zijn de camera’s die voertuigen registreren geïnstalleerd bij de tunnel. Er wordt gebruikgemaakt van e-TOL. ‘De weggebruiker rijdt gewoon door en verliest geen tijd door wachtrijen’, zegt Jan Strijk, directeur Tolheffing van de RDW. Vrachtwagens betalen 8,70 euro per doorgang (prijspeil 2023) en lichte voertuigen betalen 1,45 euro.

Tol betalen kan op twee manieren. ‘De meest simpele optie is automatisch tol betalen’, stelt Strijk. ‘Hiervoor meldt de weggebruiker zich één keer aan bij een toldienstverlener. De weggebruiker betaalt vanaf dan met tegoed of automatisch voor elke rit over de A24. Dat scheelt een hoop administratie en gedoe. De tweede optie is om iedere tolrit zelf online te betalen. Dit kan op de website e-tol.nl.’

De realisatie van de tolheffing is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de RDW. De Blankenburgverbinding opent in december 2024.

Blankenburgverbinding moet in eerste maand al miljoenen aan tol opleveren | NT

Blankenburgverbinding moet in eerste maand al miljoenen aan tol opleveren

8,70 euro per vrachtwagen

Op de Blankenburgverbinding op de A24 tussen Vlaardingen en Rozenburg worden in de eerste maand na opening al meer dan een miljoen ritten verwacht. De nieuwe tunnel zal zo dankzij tolheffing in korte tijd enkele miljoenen euro’s opleveren.

Tol wordt automatisch geheven dankzij een camerasysteem. Foto: RDW

Dat schrijft de RDW, die de tol gaat heffen. Inmiddels zijn de camera’s die voertuigen registreren geïnstalleerd bij de tunnel. Er wordt gebruikgemaakt van e-TOL. ‘De weggebruiker rijdt gewoon door en verliest geen tijd door wachtrijen’, zegt Jan Strijk, directeur Tolheffing van de RDW. Vrachtwagens betalen 8,70 euro per doorgang (prijspeil 2023) en lichte voertuigen betalen 1,45 euro.

Tol betalen kan op twee manieren. ‘De meest simpele optie is automatisch tol betalen’, stelt Strijk. ‘Hiervoor meldt de weggebruiker zich één keer aan bij een toldienstverlener. De weggebruiker betaalt vanaf dan met tegoed of automatisch voor elke rit over de A24. Dat scheelt een hoop administratie en gedoe. De tweede optie is om iedere tolrit zelf online te betalen. Dit kan op de website e-tol.nl.’

De realisatie van de tolheffing is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de RDW. De Blankenburgverbinding opent in december 2024.