‘Weg- en bedrijfscontroles gaan alleen maar toenemen’

Vallenduuk Transport Advocaten

Kevin Vierhout is advocaat bij Vallenduuk Transport Advocaten. ‘Ons kantoor is een juridische dienstverlener gespecialiseerd in de sector transport & logistiek. Ik werk inmiddels 15 jaar bij Vallenduuk en heb mij gespecialiseerd in het verlenen van advies en juridische bijstand bij weg- en bedrijfscontroles door de ILT.’

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

We kunnen terugkijken op een goed jaar. Ze zeggen wel eens ‘never waste a good crisis’ en dat gold ook voor ons. Al vóór de coronacrisis zagen wij bij steeds meer bedrijven de behoefte om te investeren in een juridisch compliant en duurzaam bedrijfsproces. Die behoefte is onder andere door het Mobility Package alleen maar toegenomen. Bedrijven vroegen ons bij hen de risico’s in kaart te brengen als zij zouden worden gecontroleerd. Om dat te kunnen doen, is een accurate en grondige analyse van de tachograafdata een onmisbaar onderdeel. Vandaar dat wij een partnership met A1 Automotive zijn aangegaan. Zij zijn dé specialist op dit gebied. Uit deze samenwerking is uiteindelijk de Quick Scan Transport – de QST – ontstaan.

Welke hoogtepunten heb je beleefd het afgelopen jaar?

Dat is de ontwikkeling van onze QST geweest die door het Mobility Package in een stroomversnelling kwam. De QST richt zich op de risico’s bij weg- en bedrijfscontroles. In plaats van het uitschrijven van een boete, geeft de QST een advies op maat en concrete actiepunten en oplossingen. Daarmee hebben wij voorzien in de behoefte van bedrijven om te investeren in compliancy.

Wat kan de markt het komende jaar van je verwachten?

We hebben 2020 gebruikt om de QST verder te ontwikkelen en daar nieuwe modules aan toe te voegen. Komend jaar gaan we dit groots in de markt zetten. Weg- en bedrijfscontroles gaan tenslotte door en zullen door diverse ontwikkelingen ten gevolge van het Mobility Package alleen maar toenemen.

Wat is je boodschap aan de logistieke sector voor het nieuwe jaar?

Voor veel transporteurs heeft het nieuwe Mobility Package een negatieve klank. Maar het biedt ook mogelijkheden. Ik wil transporteurs meegeven om te investeren in preventie in plaats van in het bestrijden van boetes.

Wat is verder nog interessant om te weten?

De eerste regels van het Mobility Package zijn in september in werking getreden. In 2022 treedt het tweede gedeelte van het Mobility Package in werking. Ik zou de transporteurs willen meegeven zich hier nu al op voor te gaan bereiden.

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol eten?

Met de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Ik vind dat in de uitwerking van het Mobility Package onvoldoende rekening is gehouden met de praktische kant voor de transporteur en de chauffeur. Ik zou daar graag over in gesprek gaan.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.
‘Weg- en bedrijfscontroles gaan alleen maar toenemen’ | NT

‘Weg- en bedrijfscontroles gaan alleen maar toenemen’

Vallenduuk Transport Advocaten

Kevin Vierhout is advocaat bij Vallenduuk Transport Advocaten. ‘Ons kantoor is een juridische dienstverlener gespecialiseerd in de sector transport & logistiek. Ik werk inmiddels 15 jaar bij Vallenduuk en heb mij gespecialiseerd in het verlenen van advies en juridische bijstand bij weg- en bedrijfscontroles door de ILT.’

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

We kunnen terugkijken op een goed jaar. Ze zeggen wel eens ‘never waste a good crisis’ en dat gold ook voor ons. Al vóór de coronacrisis zagen wij bij steeds meer bedrijven de behoefte om te investeren in een juridisch compliant en duurzaam bedrijfsproces. Die behoefte is onder andere door het Mobility Package alleen maar toegenomen. Bedrijven vroegen ons bij hen de risico’s in kaart te brengen als zij zouden worden gecontroleerd. Om dat te kunnen doen, is een accurate en grondige analyse van de tachograafdata een onmisbaar onderdeel. Vandaar dat wij een partnership met A1 Automotive zijn aangegaan. Zij zijn dé specialist op dit gebied. Uit deze samenwerking is uiteindelijk de Quick Scan Transport – de QST – ontstaan.

Welke hoogtepunten heb je beleefd het afgelopen jaar?

Dat is de ontwikkeling van onze QST geweest die door het Mobility Package in een stroomversnelling kwam. De QST richt zich op de risico’s bij weg- en bedrijfscontroles. In plaats van het uitschrijven van een boete, geeft de QST een advies op maat en concrete actiepunten en oplossingen. Daarmee hebben wij voorzien in de behoefte van bedrijven om te investeren in compliancy.

Wat kan de markt het komende jaar van je verwachten?

We hebben 2020 gebruikt om de QST verder te ontwikkelen en daar nieuwe modules aan toe te voegen. Komend jaar gaan we dit groots in de markt zetten. Weg- en bedrijfscontroles gaan tenslotte door en zullen door diverse ontwikkelingen ten gevolge van het Mobility Package alleen maar toenemen.

Wat is je boodschap aan de logistieke sector voor het nieuwe jaar?

Voor veel transporteurs heeft het nieuwe Mobility Package een negatieve klank. Maar het biedt ook mogelijkheden. Ik wil transporteurs meegeven om te investeren in preventie in plaats van in het bestrijden van boetes.

Wat is verder nog interessant om te weten?

De eerste regels van het Mobility Package zijn in september in werking getreden. In 2022 treedt het tweede gedeelte van het Mobility Package in werking. Ik zou de transporteurs willen meegeven zich hier nu al op voor te gaan bereiden.

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol eten?

Met de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Ik vind dat in de uitwerking van het Mobility Package onvoldoende rekening is gehouden met de praktische kant voor de transporteur en de chauffeur. Ik zou daar graag over in gesprek gaan.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.