‘We hebben geïnvesteerd in koeltrailers voor distributie van het vaccin’

Jan de Rijk Logistics

Fred Westdijk is ceo bij Jan de Rijk Logistics. ‘We zijn actief op het gebied van international trucking, met zo’n 1000 trucks op de weg. Daarnaast doen we ook warehousing en intermodaal vervoer in allerlei markten en sectoren. Daarmee zijn we een van de grootste logistieke dienstverleners van de Benelux.’

Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd? Ben je de coronacrisis een beetje goed door gekomen?

Het jaar was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. We waren druk bezig met de voorbereidingen op de brexit toen corona kwam. We rijden veel op Italië en vanaf maart hadden we er direct last van. Het originele businessplan is van tafel gegaan door de crisis. We rijden veel voor airlines, en die hebben in het begin een enorme tik gehad. Daarna bloeide de vracht weer snel op, waardoor het nu weer erg druk is. We hebben veel extra werk door met name de groei van online bestellingen. In de automotive sector stopten de leveringen in het begin van de crisis wel helemaal. De retail had te maken met verschillende lockdowns, daardoor moesten we veel schakelen.

Wat waren de hoogtepunten?

De volumes gaan goed en daardoor de financiën ook. We hadden NOW aangevraagd, maar die betalen we terug. Het was achteraf niet nodig. Dus ondanks de crisis draaien we nog best een goed jaar.

Hoe kijk je naar volgend jaar?

We zijn druk bezig om te zorgen dat onze diensten beschikbaar zijn voor de distributie van het vaccin. We hebben geïnvesteerd in koeltrailers en training van mensen. Ik verwacht het komende jaar wel impact door de brexit. De voorbereidingen daarvoor zijn getroffen, we gaan zien hoe het in de praktijk loopt. Verder willen we graag groeien in markten waar we nog relatief klein zijn, zoals in de gezondheidszorg en de intermodale kant. Die had in de crisis veel concurrentie van de weg door lage prijzen.

Wat is je boodschap aan de logistieke sector?

Duurzaamheid is het afgelopen jaar een beetje ondergesneeuwd. Dat moet weer terug op de agenda. Wij zijn het afgelopen jaar voor sommige klanten overgeschakeld op HVO, plantaardige diesel. Dat gaan we nu verder vermarkten. Tegelijkertijd kijken we of we in binnensteden kunnen participeren in stadshubs en pilots met elektrisch vervoer. De uitdaging daarbij wordt wel, wie de extra kosten draagt. Een subsidie zou helpen de switch te maken, maar de verladers moeten er ook in meegaan.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Pieter Zwart, de baas van Coolblue. Hij is snel, innovatief en maakt goede branding. Daar zou ik wel iets van willen leren.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.
‘We hebben geïnvesteerd in koeltrailers voor distributie van het vaccin’ | NT

‘We hebben geïnvesteerd in koeltrailers voor distributie van het vaccin’

Jan de Rijk Logistics

Fred Westdijk is ceo bij Jan de Rijk Logistics. ‘We zijn actief op het gebied van international trucking, met zo’n 1000 trucks op de weg. Daarnaast doen we ook warehousing en intermodaal vervoer in allerlei markten en sectoren. Daarmee zijn we een van de grootste logistieke dienstverleners van de Benelux.’

Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd? Ben je de coronacrisis een beetje goed door gekomen?

Het jaar was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. We waren druk bezig met de voorbereidingen op de brexit toen corona kwam. We rijden veel op Italië en vanaf maart hadden we er direct last van. Het originele businessplan is van tafel gegaan door de crisis. We rijden veel voor airlines, en die hebben in het begin een enorme tik gehad. Daarna bloeide de vracht weer snel op, waardoor het nu weer erg druk is. We hebben veel extra werk door met name de groei van online bestellingen. In de automotive sector stopten de leveringen in het begin van de crisis wel helemaal. De retail had te maken met verschillende lockdowns, daardoor moesten we veel schakelen.

Wat waren de hoogtepunten?

De volumes gaan goed en daardoor de financiën ook. We hadden NOW aangevraagd, maar die betalen we terug. Het was achteraf niet nodig. Dus ondanks de crisis draaien we nog best een goed jaar.

Hoe kijk je naar volgend jaar?

We zijn druk bezig om te zorgen dat onze diensten beschikbaar zijn voor de distributie van het vaccin. We hebben geïnvesteerd in koeltrailers en training van mensen. Ik verwacht het komende jaar wel impact door de brexit. De voorbereidingen daarvoor zijn getroffen, we gaan zien hoe het in de praktijk loopt. Verder willen we graag groeien in markten waar we nog relatief klein zijn, zoals in de gezondheidszorg en de intermodale kant. Die had in de crisis veel concurrentie van de weg door lage prijzen.

Wat is je boodschap aan de logistieke sector?

Duurzaamheid is het afgelopen jaar een beetje ondergesneeuwd. Dat moet weer terug op de agenda. Wij zijn het afgelopen jaar voor sommige klanten overgeschakeld op HVO, plantaardige diesel. Dat gaan we nu verder vermarkten. Tegelijkertijd kijken we of we in binnensteden kunnen participeren in stadshubs en pilots met elektrisch vervoer. De uitdaging daarbij wordt wel, wie de extra kosten draagt. Een subsidie zou helpen de switch te maken, maar de verladers moeten er ook in meegaan.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Pieter Zwart, de baas van Coolblue. Hij is snel, innovatief en maakt goede branding. Daar zou ik wel iets van willen leren.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.