‘Komend jaar zetten wij de eerste waterstoftruck op de weg’

Vos Transport

Jules Menheere is directeur en eigenaar van Vos Transport uit Deventer. ‘Dat doe ik al twaalf jaar samen met Jerome Vos, die ook een helft van de aandelen bezit. Ik ben verantwoordelijk voor het algemene gedeelte en Jerome voor het operationele gedeelte.’

Waarin onderscheidt Vos Transport zich?

De naam dekt eigenlijk de lading niet meer. We zijn actief op alle gebieden van transport, maar ook ver daarbuiten. Zo beginnen we volgend jaar een nieuwe containerterminal in Deventer. Dan hebben we het niet meer over uitsluitend transport over de weg. We hebben diverse warehouses uitgebreid en doen nu veel meer dan alleen crossdocken en vervolgens de klant over de weg beleveren, wat vroeger onze kernactiviteit was. We gaan nu ook over het spoor en het water, via binnenvaart en shortsea.

Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

Het afgelopen jaar was heel wisselend. Met alle maatregelen is het natuurlijk geen fijn jaar geweest. Toen de coronacrisis begon, was er nog veel onbekend. En we hebben best wat klanten in het buitenland die in een strenge lockdown gingen. Zeker de eerste twee maanden heeft dat er bij ons best hard ingehakt. Aan de andere kant ging het daarna ook sneller dan wij verwachtten weer de goede kant op. We zijn in de loop van het jaar weer op het oude niveau terug gekomen, dus dat is positief. We hebben al met al wel wat last gehad, maar de schade is beperkt gebleven. Gelukkig hoefden we geen NOW aan te vragen. Daarvoor was 20% omzetverlies nodig, maar omdat onze dip slechts twee maanden duurde en onze cijfers daarna weer beter werden en de economie weer groeide, hadden we geen recht op NOW en hadden we er ook behoefte aan.

Welke hoogtepunten zijn er te benoemen voor Vos Transport het afgelopen jaar?

Dat we op een goede manier door de coronacrisis heen zijn gekomen en gewoon door konden blijven investeren. En onze doelstellingen hebben kunnen waarmaken. Verder hebben we in januari een nieuwe locatie in Alblasserdam overgenomen waar ik heel positief op terugkijk. Ook hebben we veel geïnvesteerd in IT en blijven we actief op het gebied van duurzaamheid. We zijn hiervoor dit jaar beloond met een derde Lean and Green Star. Het was dus best een positief jaar.

Wat is de strategie achter de overname in Alblasserdam?

Ons productportfolio uitbreiden. We zaten nog niet in die regio en het gaat om een ander soort warehousing dat we tot nu toe deden.

Wat verwacht je van het komende jaar?

We hebben ons de afgelopen jaren neergezet als logistiek koploper. Het komende jaar zullen we daar vol op blijven inzetten, bijvoorbeeld via de multimodale containerterminal. Daarmee kunnen we een hoop stikstof en CO2 besparen, wat een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. We focussen dus niet alleen op wegtransport-kilometers. We gaan ons nog meer toeleggen op het verder verduurzamen van al onze logistieke activiteiten. Het komende jaar verwacht ik dat wij de eerste waterstoftruck op de weg gaan zetten. We leggen de focus op het kiezen van de juiste modaliteiten voor de transportvraag, waarbij we met name duurzaamheid zeker meewegen.

Wat is je boodschap aan de transportsector voor het komende jaar?

Dat de hele sector de focus blijft leggen op vernieuwing, duurzaamheid en ontwikkeling. Wij profileren ons op dat gebied als een koploper, dat zou de hele sector op moeten pakken. Zeker gezien de transitie naar andere vormen van energie die we nu meemaken. Verder moet de IT nog verder doorontwikkeld worden. En als sector moeten we blijven zorgen dat we aantrekkelijk zijn voor jonge mensen en hen blijven interesseren voor ons vak, zodat er voldoende kennis in de sector blijft. Ook op IT-gebied.

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol willen eten?

VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal. Ik zou haar graag mijn bedrijf laten zien en met haar de problematiek van onze sector bespreken.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.
‘Komend jaar zetten wij de eerste waterstoftruck op de weg’ | NT

‘Komend jaar zetten wij de eerste waterstoftruck op de weg’

Vos Transport

Jules Menheere is directeur en eigenaar van Vos Transport uit Deventer. ‘Dat doe ik al twaalf jaar samen met Jerome Vos, die ook een helft van de aandelen bezit. Ik ben verantwoordelijk voor het algemene gedeelte en Jerome voor het operationele gedeelte.’

Waarin onderscheidt Vos Transport zich?

De naam dekt eigenlijk de lading niet meer. We zijn actief op alle gebieden van transport, maar ook ver daarbuiten. Zo beginnen we volgend jaar een nieuwe containerterminal in Deventer. Dan hebben we het niet meer over uitsluitend transport over de weg. We hebben diverse warehouses uitgebreid en doen nu veel meer dan alleen crossdocken en vervolgens de klant over de weg beleveren, wat vroeger onze kernactiviteit was. We gaan nu ook over het spoor en het water, via binnenvaart en shortsea.

Hoe heb je het afgelopen jaar beleefd? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

Het afgelopen jaar was heel wisselend. Met alle maatregelen is het natuurlijk geen fijn jaar geweest. Toen de coronacrisis begon, was er nog veel onbekend. En we hebben best wat klanten in het buitenland die in een strenge lockdown gingen. Zeker de eerste twee maanden heeft dat er bij ons best hard ingehakt. Aan de andere kant ging het daarna ook sneller dan wij verwachtten weer de goede kant op. We zijn in de loop van het jaar weer op het oude niveau terug gekomen, dus dat is positief. We hebben al met al wel wat last gehad, maar de schade is beperkt gebleven. Gelukkig hoefden we geen NOW aan te vragen. Daarvoor was 20% omzetverlies nodig, maar omdat onze dip slechts twee maanden duurde en onze cijfers daarna weer beter werden en de economie weer groeide, hadden we geen recht op NOW en hadden we er ook behoefte aan.

Welke hoogtepunten zijn er te benoemen voor Vos Transport het afgelopen jaar?

Dat we op een goede manier door de coronacrisis heen zijn gekomen en gewoon door konden blijven investeren. En onze doelstellingen hebben kunnen waarmaken. Verder hebben we in januari een nieuwe locatie in Alblasserdam overgenomen waar ik heel positief op terugkijk. Ook hebben we veel geïnvesteerd in IT en blijven we actief op het gebied van duurzaamheid. We zijn hiervoor dit jaar beloond met een derde Lean and Green Star. Het was dus best een positief jaar.

Wat is de strategie achter de overname in Alblasserdam?

Ons productportfolio uitbreiden. We zaten nog niet in die regio en het gaat om een ander soort warehousing dat we tot nu toe deden.

Wat verwacht je van het komende jaar?

We hebben ons de afgelopen jaren neergezet als logistiek koploper. Het komende jaar zullen we daar vol op blijven inzetten, bijvoorbeeld via de multimodale containerterminal. Daarmee kunnen we een hoop stikstof en CO2 besparen, wat een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. We focussen dus niet alleen op wegtransport-kilometers. We gaan ons nog meer toeleggen op het verder verduurzamen van al onze logistieke activiteiten. Het komende jaar verwacht ik dat wij de eerste waterstoftruck op de weg gaan zetten. We leggen de focus op het kiezen van de juiste modaliteiten voor de transportvraag, waarbij we met name duurzaamheid zeker meewegen.

Wat is je boodschap aan de transportsector voor het komende jaar?

Dat de hele sector de focus blijft leggen op vernieuwing, duurzaamheid en ontwikkeling. Wij profileren ons op dat gebied als een koploper, dat zou de hele sector op moeten pakken. Zeker gezien de transitie naar andere vormen van energie die we nu meemaken. Verder moet de IT nog verder doorontwikkeld worden. En als sector moeten we blijven zorgen dat we aantrekkelijk zijn voor jonge mensen en hen blijven interesseren voor ons vak, zodat er voldoende kennis in de sector blijft. Ook op IT-gebied.

Met wie uit de transportsector zou je graag een oliebol willen eten?

VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal. Ik zou haar graag mijn bedrijf laten zien en met haar de problematiek van onze sector bespreken.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.