Aangezien er dit jaar maar weinig oude containerschepen naar de sloop zijn gebracht, zorgen de nieuwbouwschepen voor een forse uitbreiding van de wereldwijde containervloot: een aanwas van 2,4 miljoen teu, al 8,7% meer dan waar de sector het jaar mee begon.

Volgens de rekenmachine van Rasmussen telde de wereldvloot na tien maanden op de kop af 6699 containerschepen met een totale capaciteit van 30,4 miljoen teu. Het is nog maar een maand geleden dat melding werd gemaakt van het bereiken van de 30 miljoen teu, een mijlpaal waarnaar de scheepvaartstatistici jaren hadden uitgekeken, maar inmiddels zijn er dus alweer honderdduizenden teu bijgekomen.

Dubbel aantal bestellingen

Verzadigd zijn de containerrederijen bepaald nog niet, zo constateert Rasmussen, want het aantal nieuwbouwschepen dat ze dit jaar hebben besteld en die over enkele jaren in de vaart moeten komen, is al meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Bij de werven werden dit jaar al 286 schepen met een totale capaciteit van 3,3 miljoen teu besteld, aldus de analist, al zijn daar na zijn rekensom alweer extra bestellingen bijgekomen.

De maritieme nieuwssite Splash247 meldde woensdag op gezag van de Franse scheepsdatabank Alphaliner dat de Duitse containerrederij Hapag-Lloyd net de grootste bestelling uit haar geschiedenis heeft gedaan: twaalf schepen van 17.000 teu en twaalf exemplaren van 9.000 teu, allemaal dual-fuel geschikt voor lng. Containerrederijen maken het over het algemeen niet zelf wereldkundig als ze grote scheepsbestellingen hebben geplaatst.

Capaciteitstekort door omvaarroute

De rederijen kunnen de extra scheepscapaciteit dit jaar goed gebruiken. Er was de afgelopen tijd veel vrachtaanbod en doordat de schepen op de Azië-Europa-trade al maandenlang omvaren via Kaap de Goede Hoop vanwege de Houthi-aanslagen op de Rode Zee, is de gemiddelde vaarafstand flink toegenomen, wat al veel capaciteit oppeuzelt. De grote vraag is of de containerrederijen niet met een enorme overcapaciteit gaan zitten als de kortere Rode Zee-Suezkanaal-route over een tijdje weer bevaren kan worden, en als de westerse handel met China terug zou gaan lopen.

Goederenstroom verleggen

Uit een eigen onderzoek van Maersk onder haar verladers blijkt dat de bedrijven veel last hebben van verstoringen in de containerlijnvaart en dat ze zich zorgen maken over de invloed van geopolitieke ontwikkelingen op de logistieke keten. Ruim de helft, 53%, van de Maersk-klanten overweegt om goederenstromen te verleggen en het dichterbij huis te gaan zoeken. 33% denkt daarbij aan nieuwe productielocaties in of dichtbij Europa, met name Turkije (11%), Egypte (7%), Polen (6%), Marokko (3%) en Roemenië (2%).

Hoewel er dit jaar weinig containerschepen naar de sloop gaan, kan dat later wel een oplossing worden om overtollige capaciteit af te stoten. De nieuwbouwschepen die de containerrederijen de laatste tijd hebben besteld, zijn veelal schepen die op duurzamere brandstoffen kunnen varen en zijn mede bedoeld om oudere, viezere schepen te gaan vervangen als de marktsituatie dat toelaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement