MSC bespaart helft emissiekosten dankzij tussenstop buiten de EU

Emission Trading System

Dankzij een update in het vaarschema, met tussenstops in het Marokkaanse Tanger Med en het Engelse Felixstowe, weet rederij MSC zijn ETS-kosten op de routes tussen Azië en de EU met 47% te verlagen. De Ocean Alliance komt met haar huidige routes minder lekker uit. Deze alliantie weet met de vaarschema’s de ETS-kosten met slechts 7% te verminderen.

MSC heeft Felixstowe opgenomen in het netwerk. Foto: John New, Shutterstock

Het Deense onderzoeksbureau Sea-Intelligence onderzocht de ETS-kosten van de huidige en aangekondigde vaarschema’s van de grote zeevaartallianties die tussenstops maken buiten de EU met de kosten die de rederijen zouden maken wanneer ze direct van Singapore naar Algeciras in Spanje zouden varen. Algeciras is de eerste EU-haven die een schip aandoet vanuit Azië wanneer dat om het Afrikaanse continent heen vaart.

​​

MSC komt qua ETS-kosten met zijn nieuwe vaarschema 47% goedkoper uit. De Ocean Alliance (Cosco, Evergreen, OOCL en CMA CGM) blijft met haar route steken op een kostenvermindering van 7%. Gemini (Hapag-Lloyd en Maersk) en de Premier Alliance (ONE, HMM en Yang Ming) behouden naar verwachting een vergelijkbare concurrentiepositie. Zie ook onderstaande grafiek van Sea-Intelligence.

ETS, het Emission Trading System, is de CO2-belasting voor de scheepvaart binnen de EU. Alle schepen die binnen, naar of vanuit de EU varen, moeten een CO2-belasting betalen. De emissies die worden uitgestoten tussen twee EU-havens worden voor 100% belast, emissies tussen EU-havens en havens buiten de EU worden voor 50% aangeslagen.

Sea-Intelligence benadrukt dat de Ocean Alliance haar netwerkupdate voor 2025 nog niet heeft vrijgegeven. Er wordt echter verwacht dat de alliantie binnenkort een herzien Azië-Europa-netwerk zal publiceren, waarschijnlijk gericht op het verlagen van de ETS-kosten.

​​

Grafiek: Sea-Intelligence
MSC bespaart helft emissiekosten dankzij tussenstop buiten de EU | NT

MSC bespaart helft emissiekosten dankzij tussenstop buiten de EU

Emission Trading System

Dankzij een update in het vaarschema, met tussenstops in het Marokkaanse Tanger Med en het Engelse Felixstowe, weet rederij MSC zijn ETS-kosten op de routes tussen Azië en de EU met 47% te verlagen. De Ocean Alliance komt met haar huidige routes minder lekker uit. Deze alliantie weet met de vaarschema’s de ETS-kosten met slechts 7% te verminderen.

MSC heeft Felixstowe opgenomen in het netwerk. Foto: John New, Shutterstock

Het Deense onderzoeksbureau Sea-Intelligence onderzocht de ETS-kosten van de huidige en aangekondigde vaarschema’s van de grote zeevaartallianties die tussenstops maken buiten de EU met de kosten die de rederijen zouden maken wanneer ze direct van Singapore naar Algeciras in Spanje zouden varen. Algeciras is de eerste EU-haven die een schip aandoet vanuit Azië wanneer dat om het Afrikaanse continent heen vaart.

​​

MSC komt qua ETS-kosten met zijn nieuwe vaarschema 47% goedkoper uit. De Ocean Alliance (Cosco, Evergreen, OOCL en CMA CGM) blijft met haar route steken op een kostenvermindering van 7%. Gemini (Hapag-Lloyd en Maersk) en de Premier Alliance (ONE, HMM en Yang Ming) behouden naar verwachting een vergelijkbare concurrentiepositie. Zie ook onderstaande grafiek van Sea-Intelligence.

ETS, het Emission Trading System, is de CO2-belasting voor de scheepvaart binnen de EU. Alle schepen die binnen, naar of vanuit de EU varen, moeten een CO2-belasting betalen. De emissies die worden uitgestoten tussen twee EU-havens worden voor 100% belast, emissies tussen EU-havens en havens buiten de EU worden voor 50% aangeslagen.

Sea-Intelligence benadrukt dat de Ocean Alliance haar netwerkupdate voor 2025 nog niet heeft vrijgegeven. Er wordt echter verwacht dat de alliantie binnenkort een herzien Azië-Europa-netwerk zal publiceren, waarschijnlijk gericht op het verlagen van de ETS-kosten.

​​

Grafiek: Sea-Intelligence