Havencongestie in Europa: Maersk en MSC passen vaarschema’s aan

buitengewone wachttijd

Maersk en MSC gaan de vaarschema’s van meerdere Azië-Europa-lijndiensten aanpassen die ze gezamenlijk als 2M-alliantie uitvoeren. Dit vanwege ‘de buitengewone wachttijd en congestie’ in Noord-Europa, aldus Maersk. MSC zegt met de wijzigingen in te spelen op ‘aanhoudende uitdagingen van havencongestie in Noord-Europa’.

Dat de schepen niet op tijd waren, heeft alles te maken met de Rode Zee-crisis en omvaren via Kaap de Goede Hoop. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Zo wordt op Maersk’s AE6-dienst, die bij MSC de Lion-dienst heet, de aanloop in Rotterdam geschrapt. De Rotterdam-lading die normaliter op die dienst wordt geboekt, zal in plaats daarvan meegaan op de AE55 (Maersk)-/Griffin (MSC)-dienst. Op de AE7/Condor-dienst wordt een aanloop in Le Havre geschrapt. De Franse containers daarvan verhuizen dan weer naar de AE6-/Lion-dienst. Door het aantal aanlopen in Europa wat te beperken, hopen de rederijen op minder vertragingen en verstoringen. Ook aan Aziatische kant gelden enkele wijzigingen; zo worden op de AE55-/Griffin-dienst aanlopen in Colombo en Singapore vervangen door aanlopen in Hong Kong en Yantian. De eerste afvaart waarvoor de wijzigingen gelden, was afgelopen maandag al: die van de ‘MSC Vandya’ vanuit Shanghai.

Een van de drukste havens

Rotterdam is volgens de Port Congestion Watch van het scheepsdatabureau Linerlytica momenteel een van de drukste havens in de wereld, met elf schepen met 95.000 teu die voor anker liggen te wachten (stand van afgelopen weekend). In Antwerpen betreft het vijf schepen met in totaal 20.000 teu, in Hamburg/Bremerhaven is 37.000 teu ‘at anchorage’, verdeeld over vijf wachtende schepen. Verreweg de ernstigst verstopte haven volgens de Port Congestion Watch is momenteel Shanghai/Ningbo, met honderd voor anker liggende schepen, goed voor 425.000 stilliggende teu. In Singapore, in het begin van de zomer dé internationale congestie-hotspot, is de situatie wat verbeterd maar ligt nog wel steeds een kleine 100.000 teu voor anker, vergelijkbaar met Rotterdam.

Havencongestie in Europa: Maersk en MSC passen vaarschema’s aan | NT

Havencongestie in Europa: Maersk en MSC passen vaarschema’s aan

buitengewone wachttijd

Maersk en MSC gaan de vaarschema’s van meerdere Azië-Europa-lijndiensten aanpassen die ze gezamenlijk als 2M-alliantie uitvoeren. Dit vanwege ‘de buitengewone wachttijd en congestie’ in Noord-Europa, aldus Maersk. MSC zegt met de wijzigingen in te spelen op ‘aanhoudende uitdagingen van havencongestie in Noord-Europa’.

Dat de schepen niet op tijd waren, heeft alles te maken met de Rode Zee-crisis en omvaren via Kaap de Goede Hoop. Foto: Aerovista Luchtfotografie, Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu