Licht in VS springt op rood voor samenwerking Maersk en Hapag-Lloyd

Concurrentieverhoudingen onder druk

De Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC (Federal Maritime Commission) heeft het licht voorlopig op rood gezet voor Gemini, het nieuwe samenwerkingsverband in de containerlijnvaart tussen de rederijen Maersk en Hapag-Lloyd.

Toezichthouder FMC wil eerst aantwoord op alle onderzoeksvragen voordat de samenwerking van start kan. Foto: Christian Heinz, Shutterstock

De FMC heeft een zogenoemde RFAI-procedure opgestart, een Request For Additional Information, een onderzoek waarmee de toezichthouder ‘de mogelijke effecten van de overeenkomst op de concurrentieverhoudingen’ vast wil stellen.

Als de FMC dit extra onderzoek niet in gang zou hebben gezet, zou het Gemini Cooperation Agreement vandaag, maandag 15 juli, officieel van kracht zijn geworden, aldus de toezichthouder.

‘Niet voldoende gedetailleerd’

De Amerikaanse toezichthouder stelt dat de overeenkomst zoals die door Maersk en Hapag-Lloyd is ingediend ‘niet voldoende gedetailleerd’ is, waardoor een ‘complete analyse van zijn mogelijke invloed op de concurrentie’ volgens de FMC tot nu toe nog niet mogelijk is geweest. De toezichthouder zegt nu eerst ‘een volledige beantwoording van onze onderzoeksvragen’ te willen voordat de Gemini-deal opnieuw beoordeeld wordt en het licht eventueel alsnog op groen gaat.

Maersk en Hapag-Lloyd maakten afgelopen januari bekend dat ze met ingang van februari 2025 onder de alliantienaam Gemini de zee op willen met een wereldwijd netwerk van containerlijndiensten, bestaande uit 26 grote oceaandiensten tussen een beperkt aantal grote havens, aangevuld met shuttles van en naar overige containerhavens. Eind mei meldden de twee rederijen hun Gemini Cooperation Agreement aan bij de FMC.

In een reactie tegenover de Amerikaanse website Gcaptain heeft Maersk het extra FMC-onderzoek omschreven als ‘redelijk standaard’. De Deense rederij zegt er niet vanuit te gaan dat de RFAI-procedure invloed zal hebben op het Gemini-netwerk en stelt ‘uit te kijken’ naar verder overleg met de FMC.

Block Exemption Regulation

Bij de aankondiging van de Gemini-samenwerking afgelopen januari lieten Maersk en Hapag-Lloyd zich alleen uit over de concurrentieregels in Europa. Dat was vooral omdat per 24 april 2024 de Consortia Block Exemption Regulation (CBER) ten einde kwam, de regeling die aan containerrederijen de afgelopen jaren speciale bevoegdheid gaf om met elkaar samen te werken.

Maersk en Hapag-Lloyd stelden dat hun Gemini-alliantie ondanks het einde van die speciale consortiumregeling in Europa wettelijk gewoon nog steeds door de beugel kan. In hun statement in januari verklaarden de twee rederijen dat algemene wetgeving van de Europese Commissie het bedrijfsleven eveneens mogelijkheden tot samenwerking biedt, en dat afschaffing van de CBER dus ‘niet betekent dat samenwerking tussen rederijen op basis van EU-mededingingsregels illegaal wordt’.

Totdat ze komende februari hun nieuwe gezamenlijke combinatie gaan vormen, varen Maersk en Hapag-Lloyd nog als vanouds in de bestaande allianties 2M (Maersk & MSC) en de THE Alliance (Hapag met ONE, HMM en Yang Ming).

Licht in VS springt op rood voor samenwerking Maersk en Hapag-Lloyd | NT

Licht in VS springt op rood voor samenwerking Maersk en Hapag-Lloyd

Concurrentieverhoudingen onder druk

De Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC (Federal Maritime Commission) heeft het licht voorlopig op rood gezet voor Gemini, het nieuwe samenwerkingsverband in de containerlijnvaart tussen de rederijen Maersk en Hapag-Lloyd.

Toezichthouder FMC wil eerst aantwoord op alle onderzoeksvragen voordat de samenwerking van start kan. Foto: Christian Heinz, Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu