Amerikaans sportmerk doopt nieuw methanolschip Maersk

Maersk bouwt vloot van 24 methanolschepen

Een afvaardiging van het Amerikaanse sportmerk Nike doopt op 27 augustus in de haven van Los Angeles het nieuwste containerschip van Maersk dat kan varen op de groene brandstof methanol.

Foto: Maersk

Het wordt het derde 16.000 teu-methanolschip van het Deense transportconcern, na de eind januari in Ulsan (Zuid-Korea) gedoopte ‘Ane Maersk’ en de in april in Yokohama (Japan) in het zonnetje gezette ‘Astrid Maersk’. De naam van het nieuwe schip wordt bij de doopceremonie onthuld. In totaal heeft Maersk achttien ‘methanol-enabled’ containerschepen van deze afmetingen besteld, die allemaal in de loop van dit en volgend jaar in de vaart moeten komen. Met ook vaartuigen van ander afmetingen erbij, heeft Maersk 24 methanolschepen besteld.

Doopceremonies

De allereerste die in de vaart kwam, was afgelopen september de kleinere ‘Laura Maersk’ van 2.100 teu, die in Denemarken werd gedoopt door Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. In januari werd in Zuid-Korea de champagnefles tegen de boeg van het eerste 16.000 teu-methanolschip gegooid door een kleindochter van Ane Maersk Mc-Kinney Uggla, de AP Moller Holding-voorzitter naar wie het vaartuig is vernoemd.

Daarna was het de beurt aan zakenrelaties van de Deense containerrederij. Liza Uchida, echtgenote van Nissan-ceo Makoto Uchida, nam in het geval van de ‘Astrid Maersk’ de doophonneurs waar en straks is het dus de beurt aan Nike. Maersk en Nike kennen elkaar onder meer uit het ‘Transform to net zero’-samenwerkingsverband waarin ze samen met andere grote bedrijven (onder meer ook Microsoft, Unilever, Starbucks en Mercedez-Benz) een CO2-vrije toekomst proberen uit te stippelen.

De nauwe banden konden overigens niet verhinderen dat de Zero Emission Maritime Buyers Alliance (ZEMBA), een collectief van verladers waarvan Nike eveneens deel uitmaakt, in april haar eerste grote gezamenlijke opdracht gunde aan Hapag-Lloyd in plaats van Maersk.

Heavy lift-vervoer

Een volgende zakenrelatie die een Maersk-schip gaat dopen, is ook al bekend; dat wordt de Deense windturbine-producent Vestas. Maersk maakte eerder deze week tevens bekend dat het een grote opdracht van Vestas in de wacht heeft gesleept voor het vervoer van zogenoemde powertrains, loodzware generatoren die het hart vormen van windturbine-systemen. Het gaat om gevaarten die per stuk 260 ton wegen, bestemd voor de V236-windturbines, de grootste turbines uit de Vestas-historie tot nu toe.

Het eerste transport in het kader van het nieuwe contract vindt plaats vanaf een productielocatie van Vestas in Lommel (België) en voert via de haven van Antwerpen naar de haven van Lindø (Denemarken). Maersk wil met de Vestas-klus mede aantonen dat het een partijtje kan meeblazen in het heavy lift-vervoer.

Amerikaans sportmerk doopt nieuw methanolschip Maersk | NT

Amerikaans sportmerk doopt nieuw methanolschip Maersk

Maersk bouwt vloot van 24 methanolschepen

Een afvaardiging van het Amerikaanse sportmerk Nike doopt op 27 augustus in de haven van Los Angeles het nieuwste containerschip van Maersk dat kan varen op de groene brandstof methanol.

Foto: Maersk

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu