Precies 15.494 vrachtslots werden in die twaalf maanden toegekend aan de nationale en internationale luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, waarvan een belangrijk deel (28%) voor rekening kwam van de B747-400F (categorie 2). Juist dit type zware viermotorige vrachtvliegtuigen wil Schiphol zo snel mogelijk van de luchthaven verbannen door de start-en landingsgelden met enkele honderden procenten flink op te krikken.

De prijzen voor nachtvluchten met de B747-400F stijgen van 3311 euro dit jaar naar 15.368 euro in 2027, meldt Schiphol op navraag. De dagtarieven nemen over die periode toe van 2.007 euro naar 5.260 euro.

Overigens meldde Schiphol vorige week bij de presentatie van de nieuwe zogeheten gedifferentieerde havengelden dat de tarieven voor de B747-400F in de nacht met maar liefst 650 tot 700% kunnen stijgen (afhankelijk van of het een landing of start betreft) en overdag met 250% zullen toenemen tot 2027.

B777-200F ook fors duurder

Ook luchtvaartmaatschappijen met de nieuwere B777-200F’s (categorie 4) worden geconfronteerd met flink gestegen havengelden op Schiphol de komende jaren. Het gaat daarbij in de nacht om prijsstijgingen van 350 tot 400%. Overdag zullen die met zo’n 75 tot 80% toenemen, blijkt uit een prijstabel van Schiphol.

De data van ACNL laten zien dat dit type vrachtvliegtuig momenteel het grootste marktaandeel heeft op Schiphol. Maar liefst 38% van alle vrachtvluchten in het afgelopen winter-en zomerseizoen werden uitgevoerd met de B777-200F’s.

In totaal stonden de B747-400F’s en de B777-200F’s voor ruim 10.000 vrachtvluchten van de bijna 15.500 toegekende vrachtslots op Schiphol over de laatste twaalf maanden. Dat levert een marktaandeel op van 65%. Indien de vrachtairlines de forse kostenverhogingen van de komende niet pikken en uitwijken naar omliggende buitenlandse luchthavens zoals Luik, heeft Schiphol Cargo dan ook een groot probleem. 'Het lijkt er daarbij op dat Schiphol nu de marketingafdeling is geworden van Luik Airport', aldus een voormalige Schipholmanager.

Uit de markt prijzen

Luchtvrachtkoepel ACN waarschuwt al jaren over de slechte positie van de vrachtvluchten op de nationale luchthaven. Dat was toen nog in de context van de geplande krimp op Schiphol. De nieuwe prijsmaatregel van Schiphol voegt daar een nieuw gevaar aan toe: Schiphol dreigt zich uit de markt te prijzen en wordt steeds meer afhankelijk van vracht die via buitenlandse luchthaven in trucks wordt aan-en afgevoerd.

Volgens ACN is de forse stijging van de luchthavengelden dan ook 'te groot en vooral ook te snel'.

De belangenbehartiger wijst er verder op dat het bij de vrachtvliegtuigen op dit moment vaak gaat om oudere en daarmee luidruchtiger vliegtuigen. 'Veel luchtvaartmaatschappijen zijn op dit moment hun vrachtvloot aan het vernieuwen. Dat vergt tijd. Door logistieke problemen bij de vliegtuigfabrikanten worden veel van die vrachttoestellen later dan verwacht geleverd'.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement