Kunnen ganzen de luchtvracht vergroenen?

CO2-reductie door inzet vrachtzweefvliegtuigen

De V-formatie waarin ganzen vliegen, kan weleens de luchtvracht ingrijpend vergroenen en de operationele kosten met 65% verlagen. Dat is tenminste de verwachting en hoop van het Amerikaanse bedrijf Aerolane dat in Texas experimenten uitvoert of hetzelfde principe ook in de luchtvaart is toe te passen en dan met name in de luchtvracht.

Zo komt een 'ganzenvlucht' van de vrachtvliegtuigen eruit te zien. Beeld: Aerolane

In feite komt het erop neer dat een vliegtuig opstijgt en een of meerdere onbemande zogeheten vracht-gliders via een kabel de lucht intrekt zoals nu al gebeurt met zweefvliegtuigen. Eenmaal in de hogere luchtlagen maken de vliegtuigen gebruik van de bestaande luchtstromen en de zogeheten uplift van het eerste vliegtuig.

Een combinatie van ‘zweven en surfen’, moet de vrachtvliegtuigen dan zonder brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot naar de plaats van bestemming brengen, aldus medeoprichter Todd Graetz van Aerolane. De vrachtvliegtuigen zullen vervolgens autonoom landen.

Airbus

Dat is de theorie, of het zo ook in de praktijk werkt, wordt nu door Graetz en zijn medewerkers uitgetest op een afgelegen vliegveld in Texas. Dat de V-formatie van ganzen wel eens het ei van Columbus kan zijn voor een deels emissievrije luchtvaart, werd enkele jaren geleden ook al onderzocht door het Airbus-consortium.

De Europese vliegtuigbouwer liet in 2021 twee A350’s op een afstand van drie kilometer achter elkaar de Atlantische Oceaan oversteken. Ofschoon de twee vliegtuigen niet met een kabel waren verbonden, toonde het experiment aan dat het tweede vliegtuig profiteerde van de zogeheten uplift van de eerste A350. Het resultaat was een gereduceerd brandstofverbruik en minder CO-uitstoot bij het twee Airbus-vliegtuig.

Problemen

Graetz, piloot en jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van een pakket-drone bij webwinkel Amazon, heeft ook al de nodige kritiek gehad op zijn plannen. Zo vragen ervaren vliegers zich af hoe de onbemande zweefvliegtuigen voor het vrachtvervoer zich verhouden tot de bestaande, strikte veiligheidsregels in de luchtvaart.

Zo kan het vliegtuig bij problemen met de landing bijvoorbeeld niet uitwijken naar een tweede luchthaven of een extra rondje maken. Aerolane wil die kritiek ondervangen door de zweefvliegtuigen uit te rusten met een kleine elektromotor, dat een propeller moet aandrijven. In noodsituaties kan het vliegtuig dan op eigen kracht uitwijken naar een andere luchthaven, stelt het bedrijf.

Capaciteit

Een ander probleem is de omvang van de vrachtvliegtuigen. Aerolane spreekt op de eigen website van zweefvliegtuigen met een vrachtcapaciteit van 3 tot 10 ton. Dat is wel erg klein om de mondiale luchtvracht emissievrij te krijgen. Daar wordt immers standaard gevlogen met freighters met een capaciteit van 100 tot 120 ton (B747 en B777).

Kunnen ganzen de luchtvracht vergroenen? | NT

Kunnen ganzen de luchtvracht vergroenen?

CO2-reductie door inzet vrachtzweefvliegtuigen

De V-formatie waarin ganzen vliegen, kan weleens de luchtvracht ingrijpend vergroenen en de operationele kosten met 65% verlagen. Dat is tenminste de verwachting en hoop van het Amerikaanse bedrijf Aerolane dat in Texas experimenten uitvoert of hetzelfde principe ook in de luchtvaart is toe te passen en dan met name in de luchtvracht.

Zo komt een 'ganzenvlucht' van de vrachtvliegtuigen eruit te zien. Beeld: Aerolane

In feite komt het erop neer dat een vliegtuig opstijgt en een of meerdere onbemande zogeheten vracht-gliders via een kabel de lucht intrekt zoals nu al gebeurt met zweefvliegtuigen. Eenmaal in de hogere luchtlagen maken de vliegtuigen gebruik van de bestaande luchtstromen en de zogeheten uplift van het eerste vliegtuig.

Een combinatie van ‘zweven en surfen’, moet de vrachtvliegtuigen dan zonder brandstofverbruik en dus CO2-uitstoot naar de plaats van bestemming brengen, aldus medeoprichter Todd Graetz van Aerolane. De vrachtvliegtuigen zullen vervolgens autonoom landen.

Airbus

Dat is de theorie, of het zo ook in de praktijk werkt, wordt nu door Graetz en zijn medewerkers uitgetest op een afgelegen vliegveld in Texas. Dat de V-formatie van ganzen wel eens het ei van Columbus kan zijn voor een deels emissievrije luchtvaart, werd enkele jaren geleden ook al onderzocht door het Airbus-consortium.

De Europese vliegtuigbouwer liet in 2021 twee A350’s op een afstand van drie kilometer achter elkaar de Atlantische Oceaan oversteken. Ofschoon de twee vliegtuigen niet met een kabel waren verbonden, toonde het experiment aan dat het tweede vliegtuig profiteerde van de zogeheten uplift van de eerste A350. Het resultaat was een gereduceerd brandstofverbruik en minder CO-uitstoot bij het twee Airbus-vliegtuig.

Problemen

Graetz, piloot en jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van een pakket-drone bij webwinkel Amazon, heeft ook al de nodige kritiek gehad op zijn plannen. Zo vragen ervaren vliegers zich af hoe de onbemande zweefvliegtuigen voor het vrachtvervoer zich verhouden tot de bestaande, strikte veiligheidsregels in de luchtvaart.

Zo kan het vliegtuig bij problemen met de landing bijvoorbeeld niet uitwijken naar een tweede luchthaven of een extra rondje maken. Aerolane wil die kritiek ondervangen door de zweefvliegtuigen uit te rusten met een kleine elektromotor, dat een propeller moet aandrijven. In noodsituaties kan het vliegtuig dan op eigen kracht uitwijken naar een andere luchthaven, stelt het bedrijf.

Capaciteit

Een ander probleem is de omvang van de vrachtvliegtuigen. Aerolane spreekt op de eigen website van zweefvliegtuigen met een vrachtcapaciteit van 3 tot 10 ton. Dat is wel erg klein om de mondiale luchtvracht emissievrij te krijgen. Daar wordt immers standaard gevlogen met freighters met een capaciteit van 100 tot 120 ton (B747 en B777).