Opvallende gelijkenissen
- Investeren in hyperloopÂtechnologie: VVD, GL-PvdA
- Europese spoorwegmaatschappij onder toezicht van de EU: 50PLUS, GL-PvdA, Volt
- Geen steun voor uitfasering brandstofmotor: BBB, SGP, JA21
- Meer beveiligde parkeerplaatsen vrachtwagens: SGP, D66
- Europese arbeidsomstandigheden in de sector moeten beter: ChristenUnie, GL-PvdA
- (Versnelde) uitrol betere laadinfrastructuur en waterstofvulpunten: CDA, GL-PvdA, D66, VVD
Veelvoorkomende standpunten? Een versnelde aanleg van de Europese (laad)infrastructuur en waterstofvulpunten. Betere toegang voor de sector tot Europese subsidiefondsen. Meer en betere grensoverschrijdende treinverbindingen. Het is veelal duurzaamheid wat de klok slaat.
PVV
- Tweede Kamer: 37 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: 8 paginaâs
Wanneer we kijken naar de algemene plannen die de PVV heeft en die relevant kunnen zijn voor de transport- en logistieke sector, valt de ondertitel van een van de hoofdstukken in het verkiezingsprogramma âNederland op 1â op: âVan klimaathysterie naar klimaatrealismeâ. De partij van Geert Wilders wil regels op het gebied van klimaat en stikstof versoepelen, bij voorkeur met ânationale oplossingen, niet oplossingen waar de EU mee komt.â âOf je het vliegtuig pakt of een brandstofauto rijdt, dat bepalen we zelf wel. Niet Brussel.â
GroenLinks-PvdA
- Tweede Kamer: 25 zetels
- Europees Parlement: PvdA 6 zetels, GroenLinks 3 zetels
- Verkiezingsprogramma: 68 paginaâs
GroenLinks/PvdA benadrukt dat fatsoenlijke arbeidsomstandigheden een essentiĂ«le rol spelen in de veiligheid en beschikbaarheid van transport. Vera Tax, huidig lid van het Europees Parlement, pleit voor âveilige en aantrekkelijke werkplekken in de vervoersector waar werknemers, vooral vrouwen, niet worden blootgesteld aan geweld en intimidatie, volledige toegang hebben tot goede sanitaire voorzieningen en een uitstekend evenwicht tussen werk en privĂ©leven kunnen bereikenâ.
âWe hebben meer Europese samenwerkingsprojecten nodig en we moeten Europees geld investeren om duurzame banen te creĂ«ren op ons continent en voor onze toekomstâ, aldus Tax.
Tekst gaat verder onder de foto
VVD
- Tweede Kamer: 24 zetels
- Europees Parlement: 5 zetels
- Verkiezingsprogramma: 48 paginaâs
De VVD heeft als prioriteit de âbelangrijke positie als internationale koploper op het gebied van transportâ te behouden en versterken. âWe moeten echt voorkomen dat het opleggen van te veel nationale maatregelen ertoe leidt dat onze sterke transport- en logistieke sector haar concurrentievermogen verliestâ, aldus Caroline Nagtegaal-van Doorn, huidig EuroparlementariĂ«r. âDe VVD wil niet dat we hardwerkende ondernemers over de grens jagenâ, voegt ze hieraan toe.
De partij vindt daarnaast dat het stimuleren van de modal shift naar de binnenvaart bijdraagt aan een sterkere en concurrerende transportmodaliteit in Nederland en daarbuiten. âIets wat alleen maar kan wanneer er samengewerkt wordt met overheidsinstanties, binnenvaartorganisaties en ondernemers om de sector een leidende rol te laten spelen in die transitieâ, aldus Nagtegaal-van Doorn.
Tekst gaat verder onder de foto
NSC
- Tweede Kamer: 20 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: 22 paginaâs
Volgens het verkiezingsprogramma van NSC ligt de grote winst van de samenwerking in Europa in het vrije verkeer van goederen (en personen).
NSC is voorstander van het Europese emissiehandelssysteem (ETS) waarmee de uitstoot van CO2 een oplopende prijs krijgt. Een afbouw in de belastingvoordelen in het gebruik van fossiele brandstoffen werkt volgens NSC het beste in Europees verband, waar het opgeleverde geld ingezet kan worden voor het stimuleren van duurzame energie.
NSC wil zich inzetten om een gelijk speelveld te creĂ«ren voor âonze bedrijvenâ, zowel binnen de EU als wereldwijd. De EU-landen moeten volgens de partij samen optrekken om de afhankelijkheid van strategische goederen en grondstoffen van âbuitenafâ te verminderen.
Tekst gaat verder onder de foto
D66
- Tweede Kamer: 9 zetels
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma: 99 paginaâs
D66 wil investeren in duurzame vervoersopties, inclusief het zero-emissie vervoer van goederen. Dit wil de partij doen door zich in te zetten voor elektrische LZVâs en voldoende laadpalen. In Nederland betekent dat ongeveer zevenduizend extra laadpalen. Hiervoor is het nodig om voldoende Europese en nationale middelen te realiseren, aldus de partij. âDe wettelijke Europese kaders zijn hiervoor grotendeels aanwezig en zullen daar waar nodig moeten worden aangepastâ, zegt EP-kandidaat Karin Jacobs, voormalig clusterhoofd wegvervoer bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. âIn mijn visie blijft er een belangrijke plaats bestaan voor duurzaam wegvervoerâ, voegt ze hieraan toe. D66 wil tevens kijken naar Europese oplossingen voor chauffeurstekorten.
Tekst gaat verder onder de foto
BBB
- Tweede Kamer: 7 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: 64 paginaâs
Er moet geĂŻnvesteerd worden in fysieke, grensoverschrijdende infrastructuur, vindt de BBB. Het hoofdwegennet, spoor en water, en ook fijnmazigere infrastructuur buiten de grote steden. Tevens zet de partij zich in voor âgeprioriteerdeâ treinpaden voor vers-transport.
Digitalisering van de internationale handels- en transportketen is voor de BBB van groot belang, stelt de partij. Zo zou de traditionele vrachtbrief vervangen moeten worden door een digitale.
Daarnaast zegt de BBB scherp in de gaten te houden of de CO2-uitstootdoelstellingen realistisch zijn met het oog op innovatie. De partij zegt ook te letten op âdrie Bâsâ als het gaat om alternatieve brandstoffen of elektrificatie: betaalbaarheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid.
Tekst gaat verder onder de foto
CDA
- Tweede Kamer: 5 zetels
- Europees Parlement: 5 zetels
- Verkiezingsprogramma: 57 paginaâs
Het CDA wil de transportsector een gelijk speelveld bieden, belemmeringen verder wegnemen en verduurzamen. Hoe? Betere grensoverschrijdende verbindingen creĂ«ren, onnodige regeldruk verminderen en arbeidswetgeving beter handhaven. âDe modal shift komt alleen van de grond als spoor en binnenvaart ook daadwerkelijk concurrerend kunnen zijn in kosten en tijd. De randvoorwaarden moeten daarvoor op orde worden gebrachtâ, aldus de partij.
Om dat te realiseren pleit het CDA voor extra investeringen in knooppunten tussen weg, water en spoor op het TEN-T. âVerbindingen stoppen nu nog te vaak bij de grens en dat is doodzonde.â
Tekst gaat verder onder de foto
SP
- Tweede Kamer: 5 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: 29 paginaâs
Het verkiezingsprogramma van de SP, âMensen voorop, niet het kapitaalâ, is duidelijk: het vrije verkeer van mensen en goederen âmoet beteugeld wordenâ. Daarnaast vindt de partij dat âwe te afhankelijk zijn van landen buiten de EUâ. Kleine ondernemers voor de lokale en nationale markt moeten meer ruimte krijgen van de SP en âer moet een einde komen aan het stimuleren van goederen die voornamelijk voor de export bestemd zijnâ.
De SP staat niet achter het huidige ETS en stelt in het verkiezingsprogramma een ander systeem van emissierechten voor waar de vervuiler betaalt. âWij willen dat de lidstaten van de EU een CO2-belasting invoeren, met een Europees minimumtarief.â
ChristenUnie
- Tweede Kamer: 3 zetels
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma 51 paginaâs
De ChristenUnie vindt dat de EU meer verantwoordelijkheid mag nemen voor de gevolgen van vrij verkeer van personen en diensten. Want volgens de partij leidt dat nog te vaak tot uitbuiting in de transport- en logistieke sector. âWerkgevers moeten zich niet meer kunnen verschuilen achter schimmige detacheringsbureausâ, aldus Anja Haga, EP-lijsttrekker.
De ChristenUnie ziet verduurzaming als een van de prioriteiten en toont zich blij met de recente herziening van het TEN-T. Verder wordt de luchtvaartsector nog te veel ontzien, vindt de partij. âHet enige voordeel van vliegen is de snelheidâ, aldus Haga.
Tekst gaat verder onder de foto
SGP
- Tweede Kamer: 3 zetels
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma: 83 paginaâs
Een van de prioriteiten van de SGP is de Brusselse bureaucratie af te remmen. âTransportondernemers moeten weer kunnen ondernemenâ, aldus de partij. Daarnaast wil de partij zich richten op het stimuleren van vervoer via water en spoor. De partij pleit voor eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven uit Nederland en andere EU-landen, wat volgens haar strengere handhaving vergt van de Europese regels. âMaar wel met voldoende ruimte om nationale problemen zelfstandig te kunnen aanpakken,â voegt lijsttrekker Bert-Jan Ruissen eraan toe.
De partij wil niet een âte eenzijdige inzetâ op de elektrificatie van wegvervoer. Anders kan dit volgens de SGP problemen veroorzaken voor het elektriciteitsnet, en niet alle transportbedrijven kunnen zelf groene stroom opwekken als het net te vol zit. Daarom is de partij voorstander van het diversifiĂ«ren van het aanbod aan duurzame energie.
Tekst gaat verder onder de foto
PvdD
- Tweede Kamer: 3 zetels
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma: 81 paginaâs
PvdD is de partij voor de dieren en dus zijn van de 25 vermeldingen van het woord âtransportâ in het verkiezingsprogramma er 23 keer in de context van âdiertransportâ. En waar het gaat over goederentransport, is de partij ook duidelijk: zo lokaal mogelijk. âHet goederenvervoer dat overblijft (..) of het nu gaat om vervoer per trein, over de weg of over water: we kiezen voor stiller, schoner en klimaatneutraal.â Voor wegvervoer blijft de PvdD staan achter een verbod op de Super EcoCombi. Daarnaast pleit de partij voor betere verkeersveiligheid en de veiligheid van vrachtwagen- en buschauffeurs, met strengere wetgeving op het gebied van rij- en rusttijden, de tachograaf en cabotage.
Tekst gaat verder onder de foto
FVD
- Tweede Kamer: 3 zetels
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma: 11 paginaâs
âPro Europa, dus tegen de EUâ, heet het verkiezingsprogramma van FVD voor de Europese verkiezingen, dat het voorbeeld van de Brexit wil volgen. Er zijn twee punten uit het programma die invloed kunnen hebben op de sector. EĂ©n: âDe CO2-doelen van het Parijs-akkoord zijn onhaalbaar en onzinnig. De GreenDeal is een economische zelfmoordbrief. Die moet dus van tafel. Ook zullen we nooit instemmen met een persoonlijk CO2-budget. Geef de industrie de ruimte en behoud het gebruik van fossiele brandstoffen.â En twee: âAlle stikstofnormen van tafel. Radicaal snoeien in Brusselse regelzucht. We beperken de toegang van slechte kwaliteit producten uit derde wereldlanden tot onze markt en we staan pulsvisserij weer toe.â
Volt Nederland
- Tweede Kamer: 2 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: 74 paginaâs
Als pan-Europese partij doet Volt in veertien landen in Europa mee aan de verkiezingen in juni. Nederlandse kiezers kunnen echter alleen op Volt Nederland stemmen. De partij hoopt met een Europese transportautoriteit met wetgevende bevoegdheid en financiële middelen investeringen in transport niet alleen landelijk maar helemaal op Europees niveau te bekijken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat regionale treinen soms moeten plaatsmaken voor internationale treinen.
Er moet vanuit het Europees Parlement meer gestuurd worden op de langere termijn, vindt EP-kandidaat Roel Yska. En dit kan volgens hem het beste door de positieve gevolgen van de overstap te benadrukken. âLaat zien wie het wel doet en hoe dit positief heeft gewerkt voor dat bedrijf, terwijl je tegelijkertijd de echte belasting op klimaat en milieu doorberekentâ, aldus Yska.
Tekst gaat verder onder de foto
JA21
- Tweede Kamer: 1 zetel
- Europees Parlement: 1 zetel
- Verkiezingsprogramma: 28 paginaâs
JA21 wil zich zowel landelijk als Europees verzetten tegen wet- en regelgevingen en belastingverhogingen die benzine en diesel duurder maken. De partij zegt ârealistischâ te kijken naar hoe transport en vervoer duurzamer kan, zoals met hybride oplossingen. Daarnaast staat het bevorderen van efficiĂ«ntie en concurrentie binnen de Europese transportsector hoog op de lijst: de partij bepleit het verminderen van bureaucratische belemmeringen, bevorderen van innovatie en technologische vooruitgang en stimuleren van eerlijke concurrentie tussen de verschillende modaliteiten.
JA21 zegt om dit te realiseren âaltijd in gesprekâ te willen blijven met ervaringsdeskundigen uit de transport- en logistieke sector. âWant het zijn de mensen met ervaring waar wij onze politieke keuzes op moeten baseren.â
Tekst gaat verder onder de foto
50PLUS
- Tweede Kamer: 0 zetels
- Europees Parlement: 0 zetels
- Verkiezingsprogramma: onbekend
De transportvisie van 50PLUS is gefocust op het spoor: verbeteren van de infrastructuur, met meer internationale treinverbindingen en daarbij de interne grenzen onbeperkt openhouden voor vrij verkeer van personen en goederen. In de EU horen daar qua infrastructuur volgens de partij ook modernere, grotere (goederen)stations en langere internationale verbindingen bij.
âHet liefst zien we dat een Trans Europese Spoorwegmaatschappij wordt opgericht onder toezicht van de EU, die het spoornet in eigen beheer gaat aanleggen en moderniseren en exploiterenâ, aldus Adriana HernĂĄndez, EP-lijsttrekker.
Tekst gaat verder onder de foto