‘Deel van bedrijfsleven is nog niet klaar voor de brexit’

Douane Nederland

Hans Klunder van Douane Nederland is sinds begin 2018 programmadirecteur brexit, met als opdracht de Douane zo goed mogelijk voor te bereiden op de gevolgen van de brexit.

Je hebt waarschijnlijk best een druk jaar gehad?

Het is inderdaad een intensieve periode geweest. Er komt voor ons een forse groei aan qua volume goederen van en naar het VK. We zijn dan ook in 2018 gestart met het werven van ruim 900 nieuwe medewerkers met het oog op de brexit. En dat is gelukt: ze zijn inmiddels allemaal opgeleid en inzetbaar.

Iedereen in de transportsector zegt er klaar voor te zijn. Klopt dat volgens jou?

We hebben de afgelopen twee jaar campagne gevoerd om alle partijen ervan bewust te maken hoe belangrijk de voorbereiding is. Maar we weten dat een deel van het bedrijfsleven er nog niet klaar voor is. Dat is onze zorg voor 1 januari, wanneer we een nieuwe relatie met het VK hebben en er douaneformaliteiten moeten worden vervuld.

Wat moeten bedrijven daarvoor doen?

Ze hebben een uniek identificatienummer nodig om douaneaangifte te kunnen doen, het EORI-nummer. Veel bedrijven hebben het al, maar niet allemaal. Daarom hebben we veel bedrijven automatisch voorzien van zo’n nummer. Er zijn zo’n 70.000 Nederlandse bedrijven die handel drijven met het VK. Daarvan zijn er 35.000 die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten. Die hebben wel wat te doen dus.

Wat zijn daarbij de risico’s?

Dat bedrijven goederen naar de ferryterminals transporteren, maar de terminal niet op komen omdat de elektronische douaneformaliteiten niet of onvolledig zijn vervuld of ze niet aangemeld zijn bij het haven community systeem Portbase bijvoorbeeld. Ook voor luchtvracht via Schiphol gelden veel nieuwe formaliteiten overigens! Voor het gebied van de Rotterdamse haven is er een verkeerscirculatieplan ontwikkeld, zodat transporteurs die hun formaliteiten niet op orde hebben, kunnen worden teruggeleid naar speciale parkeerplaatsen waar ze hun zaken alsnog kunnen regelen. De onderhandelingen lopen nog, maar wij bereiden ons voor op de slechtste situatie, namelijk dat er op 1 januari 2021 geen nieuw akkoord is. Dan vallen we terug op de voorwaarden van de Wereld Handels Organisatie.

Met wie zou je graag een oliebol willen eten?

Dat zou ik willen doen met alle overheidsdepartementen die betrokken zijn geweest bij de voorbereiding op de nieuwe situatie, met het bedrijfsleven zelf via de koepels en met Portbase, dat met de campagne ‘Get Ready for Brexit’ veel aan communicatie voor ondernemers in Nederland en daarbuiten heeft gedaan. En natuurlijk met alle ferry’s die echt veel aanpassingen hebben moeten doen. Met hen allemaal zou ik graag een oliebol willen eten.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.
‘Deel van bedrijfsleven is nog niet klaar voor de brexit’ | NT

‘Deel van bedrijfsleven is nog niet klaar voor de brexit’

Douane Nederland

Hans Klunder van Douane Nederland is sinds begin 2018 programmadirecteur brexit, met als opdracht de Douane zo goed mogelijk voor te bereiden op de gevolgen van de brexit.

Je hebt waarschijnlijk best een druk jaar gehad?

Het is inderdaad een intensieve periode geweest. Er komt voor ons een forse groei aan qua volume goederen van en naar het VK. We zijn dan ook in 2018 gestart met het werven van ruim 900 nieuwe medewerkers met het oog op de brexit. En dat is gelukt: ze zijn inmiddels allemaal opgeleid en inzetbaar.

Iedereen in de transportsector zegt er klaar voor te zijn. Klopt dat volgens jou?

We hebben de afgelopen twee jaar campagne gevoerd om alle partijen ervan bewust te maken hoe belangrijk de voorbereiding is. Maar we weten dat een deel van het bedrijfsleven er nog niet klaar voor is. Dat is onze zorg voor 1 januari, wanneer we een nieuwe relatie met het VK hebben en er douaneformaliteiten moeten worden vervuld.

Wat moeten bedrijven daarvoor doen?

Ze hebben een uniek identificatienummer nodig om douaneaangifte te kunnen doen, het EORI-nummer. Veel bedrijven hebben het al, maar niet allemaal. Daarom hebben we veel bedrijven automatisch voorzien van zo’n nummer. Er zijn zo’n 70.000 Nederlandse bedrijven die handel drijven met het VK. Daarvan zijn er 35.000 die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten. Die hebben wel wat te doen dus.

Wat zijn daarbij de risico’s?

Dat bedrijven goederen naar de ferryterminals transporteren, maar de terminal niet op komen omdat de elektronische douaneformaliteiten niet of onvolledig zijn vervuld of ze niet aangemeld zijn bij het haven community systeem Portbase bijvoorbeeld. Ook voor luchtvracht via Schiphol gelden veel nieuwe formaliteiten overigens! Voor het gebied van de Rotterdamse haven is er een verkeerscirculatieplan ontwikkeld, zodat transporteurs die hun formaliteiten niet op orde hebben, kunnen worden teruggeleid naar speciale parkeerplaatsen waar ze hun zaken alsnog kunnen regelen. De onderhandelingen lopen nog, maar wij bereiden ons voor op de slechtste situatie, namelijk dat er op 1 januari 2021 geen nieuw akkoord is. Dan vallen we terug op de voorwaarden van de Wereld Handels Organisatie.

Met wie zou je graag een oliebol willen eten?

Dat zou ik willen doen met alle overheidsdepartementen die betrokken zijn geweest bij de voorbereiding op de nieuwe situatie, met het bedrijfsleven zelf via de koepels en met Portbase, dat met de campagne ‘Get Ready for Brexit’ veel aan communicatie voor ondernemers in Nederland en daarbuiten heeft gedaan. En natuurlijk met alle ferry’s die echt veel aanpassingen hebben moeten doen. Met hen allemaal zou ik graag een oliebol willen eten.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.