‘Harlingen is de toegangspoort voor het noorden’

Port of Harlingen

Paul Pot is directeur van Port of Harlingen. Dat is het havenbedrijf van Harlingen en heeft een regionale functie zowel voor Noord-Nederland als Europa. Het havenbedrijf is sinds 2018 verzelfstandigd en de gemeente is aandeelhouder.

Wat voor lading doet Port of Harlingen?

Port of Harlingen staat bekend als toegangspoort tot Noord-Nederland, dus ook het Friese achterland. We doen met name veel lading op het gebied van zout, zand en grind en visserij. Daarnaast ook containers en breakbulk. Harlingen is de logistieke hotspot van Noord-Nederland.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

We kijken met gemengde gevoelens terug. De crisis heeft een behoorlijke impact gehad. Maar omdat we een heel diverse haven zijn met een regionale functie, zijn we het jaar toch best goed doorgekomen. Al was het geen topjaar. De plussen waren de visserij en de containeroverslag, de minnen zaten bij de zand- en grindwinning.

Heeft de brexit nog invloed op de toekomstige visserij-overslag?

De visserijsector is heel innovatief en ondernemend, maar uiteraard volgen we de brexit-ontwikkelingen op de voet. Ik heb geen glazen bol, dus weet nog niet wat de afspraken met het Verenigd Koninkrijk gaan worden en hoe dat straks gaat uitpakken. Maar ik verwacht dat ze in staat zijn om de behoorlijke klappen die ze zullen krijgen, op de een of andere manier op te vangen.

Wat mag de transportsector het komende jaar van Port of Harlingen verwachten?

We zetten vol in op de shortsea en binnenvaart. We zijn een draaischijf. Niet alleen voor het Friese achterland, maar voor geheel Noord-Nederland. Wij zijn de toegangspoort voor het noorden, ‘The Gate To The North’. Tevens maken we de connectie richting de mainports Rotterdam en Amsterdam. Met name voor de regio Amsterdam kunnen we een rol spelen, als zijnde het natuurlijke achterland. We proberen volgend jaar shortsea-lijndiensten te generen op Scandinavië, Engeland en de Baltische regio. We zijn nu de lading in beeld aan het brengen die in Noord-Nederland zit. Dat gaan we aan elkaar knopen en bundelen om zo de verbinding met de mainports Amsterdam en Rotterdam te kunnen maken.

Wat is je boodschap aan de transportsector voor het komende jaar?

Ga meer samenwerken en zoek samenwerkingsverbanden. Zo kijken wij ook naar Flevokust, de nieuwe haven van Lelystad aan het IJsselmeer. Maar ook naar Drachten en Heerenveen. Dit project doen we onder de noemer van Ports of Fryslân. Samen sta je sterker, zowel commercieel gezien als politiek en bestuurlijk. Onze samenwerking met de lokale gemeenten staat nog in de kinderschoenen, maar we kunnen daar toegevoegde waarde leveren door commerciële activiteiten op het gebied van acquisitie van lading te ontplooien. Zo kan er een rondje gemaakt worden rond het IJsselmeer en Harlingen.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Jan Nico Appelman, de gedeputeerde van Flevoland. Hij was een van de aanjagers bij de ontwikkeling van Flevokust. Ik zou graag samen met hem een oliebol eten om te kijken wat het volgende jaar gaat brengen.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.
‘Harlingen is de toegangspoort voor het noorden’ | NT

‘Harlingen is de toegangspoort voor het noorden’

Port of Harlingen

Paul Pot is directeur van Port of Harlingen. Dat is het havenbedrijf van Harlingen en heeft een regionale functie zowel voor Noord-Nederland als Europa. Het havenbedrijf is sinds 2018 verzelfstandigd en de gemeente is aandeelhouder.

Wat voor lading doet Port of Harlingen?

Port of Harlingen staat bekend als toegangspoort tot Noord-Nederland, dus ook het Friese achterland. We doen met name veel lading op het gebied van zout, zand en grind en visserij. Daarnaast ook containers en breakbulk. Harlingen is de logistieke hotspot van Noord-Nederland.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Ben je de coronacrisis een beetje goed doorgekomen?

We kijken met gemengde gevoelens terug. De crisis heeft een behoorlijke impact gehad. Maar omdat we een heel diverse haven zijn met een regionale functie, zijn we het jaar toch best goed doorgekomen. Al was het geen topjaar. De plussen waren de visserij en de containeroverslag, de minnen zaten bij de zand- en grindwinning.

Heeft de brexit nog invloed op de toekomstige visserij-overslag?

De visserijsector is heel innovatief en ondernemend, maar uiteraard volgen we de brexit-ontwikkelingen op de voet. Ik heb geen glazen bol, dus weet nog niet wat de afspraken met het Verenigd Koninkrijk gaan worden en hoe dat straks gaat uitpakken. Maar ik verwacht dat ze in staat zijn om de behoorlijke klappen die ze zullen krijgen, op de een of andere manier op te vangen.

Wat mag de transportsector het komende jaar van Port of Harlingen verwachten?

We zetten vol in op de shortsea en binnenvaart. We zijn een draaischijf. Niet alleen voor het Friese achterland, maar voor geheel Noord-Nederland. Wij zijn de toegangspoort voor het noorden, ‘The Gate To The North’. Tevens maken we de connectie richting de mainports Rotterdam en Amsterdam. Met name voor de regio Amsterdam kunnen we een rol spelen, als zijnde het natuurlijke achterland. We proberen volgend jaar shortsea-lijndiensten te generen op Scandinavië, Engeland en de Baltische regio. We zijn nu de lading in beeld aan het brengen die in Noord-Nederland zit. Dat gaan we aan elkaar knopen en bundelen om zo de verbinding met de mainports Amsterdam en Rotterdam te kunnen maken.

Wat is je boodschap aan de transportsector voor het komende jaar?

Ga meer samenwerken en zoek samenwerkingsverbanden. Zo kijken wij ook naar Flevokust, de nieuwe haven van Lelystad aan het IJsselmeer. Maar ook naar Drachten en Heerenveen. Dit project doen we onder de noemer van Ports of Fryslân. Samen sta je sterker, zowel commercieel gezien als politiek en bestuurlijk. Onze samenwerking met de lokale gemeenten staat nog in de kinderschoenen, maar we kunnen daar toegevoegde waarde leveren door commerciële activiteiten op het gebied van acquisitie van lading te ontplooien. Zo kan er een rondje gemaakt worden rond het IJsselmeer en Harlingen.

Met wie uit de sector zou je graag een oliebol willen eten?

Jan Nico Appelman, de gedeputeerde van Flevoland. Hij was een van de aanjagers bij de ontwikkeling van Flevokust. Ik zou graag samen met hem een oliebol eten om te kijken wat het volgende jaar gaat brengen.

De NT Oliebollenspecial bevat ieder jaar tientallen eindejaarsinterviews met partijen uit de transportsector.