Alweer nieuwe douaneregels vanuit Brussel: teleurstelling na de finishlijn

Raad & Recht

Hartverscheurend was de reactie van de Britse Formule-1 coureur George Russell toen hij hoorde dat zijn zwaarbevochten overwinning in het Belgische Spa, eind juli, hem was afgenomen. Russell had landgenoot Hamilton een halve seconde van zich af weten te houden op volledig versleten banden en pure wilskracht, om vervolgens twee uur na de finish te moeten horen dat zijn auto anderhalve kilo onder het minimumgewicht was geraakt, met diskwalificatie als gevolg. Ondanks dat de regels begrijpelijk zijn en ik een Max-fan ben, kon ik me die teleurstelling van de Brit goed indenken.

Foto: Marco De Swart

In 2016 hebben we een nieuw douanewetboek gekregen, de Union Customs Code (UCC). Dat was het startschot voor veel wijzigingen op het gebied van douanewaarde, automatisering en alle daaraan gekoppelde technische onderwerpen. Bijna tien jaar later, terwijl de implementatiefinish in zicht is en we kunnen gaan bijkomen van de race, trakteert de Europese Commissie ons alweer op een nieuw wetboek, dit keer de Modernized Union Customs Code (MUCC).

De Commissie wil daarmee de strijd aangaan met al die bedrijven die heel goedkope producten via het internet aanbieden zonder dat ze daarbij voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of de regels voor de betaling van invoerrechten. Een andere reden, er zijn er wel duizend te noemen om te moderniseren, is het feit dat de douane al decennialang aanloopt tegen de grenzen van de controlecapaciteit. De enige oplossing is extreme automatisering.

De gevolgen van de wijzigingen gaan heel ver. Zo krijgen importeurs veel meer verantwoordelijkheden en moeten ze nog meer gaan rapporteren. De komst van de EU Customs Data Hub betekent bijvoorbeeld dat bedrijven een groot deel van hun supply chain-gegevens straks moeten opsturen naar Brussel. Informatie over leveranciers en afnemers die je als bedrijf toch niet graag op straat ziet liggen.

Het voorstel komt heel dichtbij, want het ligt al ter goedkeuring bij de Raad van de EU. Daarbij komt, dat het voorstel verre van helder is. Nu wil ik het wedstrijdreglement van de Formule 1 Championship en het nieuwe MUCC niet direct met elkaar vergelijken, maar toen ik mijn klanten informeerde dat zij na de UCC-regels en de Brexit opnieuw flink aan de slag moeten, kon ik ook hun teleurstelling best voelen.

Alweer nieuwe douaneregels vanuit Brussel: teleurstelling na de finishlijn | NT

Alweer nieuwe douaneregels vanuit Brussel: teleurstelling na de finishlijn

Raad & Recht

Hartverscheurend was de reactie van de Britse Formule-1 coureur George Russell toen hij hoorde dat zijn zwaarbevochten overwinning in het Belgische Spa, eind juli, hem was afgenomen. Russell had landgenoot Hamilton een halve seconde van zich af weten te houden op volledig versleten banden en pure wilskracht, om vervolgens twee uur na de finish te moeten horen dat zijn auto anderhalve kilo onder het minimumgewicht was geraakt, met diskwalificatie als gevolg. Ondanks dat de regels begrijpelijk zijn en ik een Max-fan ben, kon ik me die teleurstelling van de Brit goed indenken.

Foto: Marco De Swart

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu