Haute couture superjachten in pocketmodel, uit Meppel

Brand Story

‘Als je ergens in Nederland een jacht ziet varen of liggen waarvan je denkt: ‘Wauw!’, dan is het vast door ons gebouwd.’ Julian van Santen van Holterman Shipyard uit Meppel is overduidelijk overtuigd van de kwaliteit van de jachten die zijn bedrijf maakt. Logisch, het zijn ook verre van standaard exemplaren. ‘We bouwen ze samen met onze klant. Zijn droomboot.’

Jaarlijks varen er een stuk of zes speciaal voor de klant ontworpen jachten de haven van Meppel uit. Foto: Fleury Holterman
In deze editie van Brand Stories vertelt Holterman Shipyard over zijn locatie in Port of Zwolle. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Iedere keer als er een jacht van de werf in Meppel te water wordt gelaten, is het weer even slikken, zegt Van Santen. ‘Vanaf dat moment is het niet zo dat de klant komt kijken naar het schip dat jij bouwt, maar dan is het zo dat je te gast bent op het schip van jouw klant. Van jouw kindje is het ineens hun kindje geworden.’

Het traject voordat die tewaterlating uiteindelijk plaatsvindt, duurt rond de 20 maanden. ‘We nemen de klant echt mee in het hele traject. Ze zijn betrokken bij het ontwerp. Als je ons vergelijkt met de mode-industrie, dan zou je kunnen zeggen dat de bouwers van productieboten de confectiekleding verzorgen, terwijl wij haute couture maken. Echt custommade.’

Holterman Shipyard begon in 1964, toen Johannes Holterman besloot om vanuit zijn achtertuin in Meppel stalen boten te bouwen. Eind jaren negentig nam zijn zoon Robbert het roer van het bedrijf over. Die is nu nog steeds de eigenaar. ‘Het begin was aan de Zomerdijk, en daar zitten we nu nog. Alleen dan aan de overkant.' Vanuit die huidige locatie bouwt het bedrijf custommade jachten, die inmiddels over de hele wereld worden verkocht. ‘We hebben bijvoorbeeld ook een verkoopkantoor in Amerika.’

De Meppeler haven is voor het bedrijf een prima locatie, waar vandaan ze ook zullen blijven opereren als het aan sales director Julian van Santen ligt. ‘Het contact met het havenbedrijf Port of Zwolle is goed. Als we ze nodig hebben, dan zijn ze er voor ons. Dat is vooral het geval als we schepen te water laten, dan mogen we gebruik maken van de op- en overslagterminal. Vervolgens varen de schepen zo via het kanaal en de Meppelerdiepbrug naar het open water. Dat maakt onze locatie ideaal.’

Een range aan schepen

Jaarlijks varen er een stuk of zes speciaal voor de klant ontworpen jachten de haven van Meppel uit. De laatste jaren komen die voornamelijk uit de X-treme-serie. Die is op een bijzondere manier tot stand gekomen. ‘Een klant kwam rond 2019 naar ons toe. Hij had diverse jachten gehad, allemaal bekende productiejachten. Prima boten, maar toch vond hij dat overal wel wat aan mankeerde. Al zijn ideeën daarover heeft hij toen gecombineerd, om uiteindelijk zijn eigen jacht te kunnen bouwen.’

Met die gedachte kwam hij toen naar Holterman. ‘Dat werd de X-treme 105, een jacht van 32 meter en meteen de grootste die we gebouwd hebben. Later kwam een andere klant die wel een schip van 24 meter wilde, en zo kwam deze nieuwe serie uiteindelijk tot stand, als serie naast de Commander. We ontwikkelden in de loop der jaren een hele range van deze schepen, die we dus nog steeds voeren.’

Bernd Weel tekent voor het professionele buitendesign van de jachten. ‘Hij komt uit de auto-industrie. Kenmerken daaruit komen ook in onze jachten terug, met name de schaduwvlakken. Daaraan zijn onze schepen ook echt herkenbaar. Het zijn stoere, robuuste en futuristisch ogende jachten.’

‘Het moet perfect zijn’

‘Wat wij bouwen, is eigenlijk een superjacht in pocket-size. Wij passen in het interieur toe wat je bijvoorbeeld ook ziet bij de grotere jachtenbouwers die de superjachten maken. Wij hanteren dezelfde kwaliteit: veel massief hout en exclusieve materialen in de afwerking. Met oog voor detail, we mierenneuken op het interieur. Het moet gewoon perfect zijn.’

‘En dat doen we dan in nauwe samenwerking met de klant, het is niet zomaar even dat wij een boot bouwen, opleveren en te koop zetten. Wij verkopen een boot aan de klant en we gaan dan samen met hem een heel proces in dat wel 16 tot 24 maanden kan duren. En bij oplevering heeft die klant echt zijn of haar droomboot gebouwd.’

Dat ze dat in Meppel kunnen, weten klanten over de hele wereld. ‘We zijn begonnen met de Benelux, maar inmiddels merken we dat zich veel klanten in Zuid-Europa bevinden. Spanje, Portugal, Griekenland, Italië, Kroatië. En we zijn bezig voet aan wal te zetten in Amerika, met een eigen verkoopkantoor. Daar ligt een megagrote markt.’ Toch zullen de schepen altijd in Meppel gebouwd worden. ‘Hollands vakmanschap, met Hollandse handen gemaakt. Dat maakt het uniek. Let wel: er zit zomaar 10.000 uren timmerwerk in onze jachten, hè!’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Haute couture superjachten in pocketmodel, uit Meppel | NT

Haute couture superjachten in pocketmodel, uit Meppel

Brand Story

‘Als je ergens in Nederland een jacht ziet varen of liggen waarvan je denkt: ‘Wauw!’, dan is het vast door ons gebouwd.’ Julian van Santen van Holterman Shipyard uit Meppel is overduidelijk overtuigd van de kwaliteit van de jachten die zijn bedrijf maakt. Logisch, het zijn ook verre van standaard exemplaren. ‘We bouwen ze samen met onze klant. Zijn droomboot.’

Jaarlijks varen er een stuk of zes speciaal voor de klant ontworpen jachten de haven van Meppel uit. Foto: Fleury Holterman
In deze editie van Brand Stories vertelt Holterman Shipyard over zijn locatie in Port of Zwolle. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Iedere keer als er een jacht van de werf in Meppel te water wordt gelaten, is het weer even slikken, zegt Van Santen. ‘Vanaf dat moment is het niet zo dat de klant komt kijken naar het schip dat jij bouwt, maar dan is het zo dat je te gast bent op het schip van jouw klant. Van jouw kindje is het ineens hun kindje geworden.’

Het traject voordat die tewaterlating uiteindelijk plaatsvindt, duurt rond de 20 maanden. ‘We nemen de klant echt mee in het hele traject. Ze zijn betrokken bij het ontwerp. Als je ons vergelijkt met de mode-industrie, dan zou je kunnen zeggen dat de bouwers van productieboten de confectiekleding verzorgen, terwijl wij haute couture maken. Echt custommade.’

Holterman Shipyard begon in 1964, toen Johannes Holterman besloot om vanuit zijn achtertuin in Meppel stalen boten te bouwen. Eind jaren negentig nam zijn zoon Robbert het roer van het bedrijf over. Die is nu nog steeds de eigenaar. ‘Het begin was aan de Zomerdijk, en daar zitten we nu nog. Alleen dan aan de overkant.' Vanuit die huidige locatie bouwt het bedrijf custommade jachten, die inmiddels over de hele wereld worden verkocht. ‘We hebben bijvoorbeeld ook een verkoopkantoor in Amerika.’

De Meppeler haven is voor het bedrijf een prima locatie, waar vandaan ze ook zullen blijven opereren als het aan sales director Julian van Santen ligt. ‘Het contact met het havenbedrijf Port of Zwolle is goed. Als we ze nodig hebben, dan zijn ze er voor ons. Dat is vooral het geval als we schepen te water laten, dan mogen we gebruik maken van de op- en overslagterminal. Vervolgens varen de schepen zo via het kanaal en de Meppelerdiepbrug naar het open water. Dat maakt onze locatie ideaal.’

Een range aan schepen

Jaarlijks varen er een stuk of zes speciaal voor de klant ontworpen jachten de haven van Meppel uit. De laatste jaren komen die voornamelijk uit de X-treme-serie. Die is op een bijzondere manier tot stand gekomen. ‘Een klant kwam rond 2019 naar ons toe. Hij had diverse jachten gehad, allemaal bekende productiejachten. Prima boten, maar toch vond hij dat overal wel wat aan mankeerde. Al zijn ideeën daarover heeft hij toen gecombineerd, om uiteindelijk zijn eigen jacht te kunnen bouwen.’

Met die gedachte kwam hij toen naar Holterman. ‘Dat werd de X-treme 105, een jacht van 32 meter en meteen de grootste die we gebouwd hebben. Later kwam een andere klant die wel een schip van 24 meter wilde, en zo kwam deze nieuwe serie uiteindelijk tot stand, als serie naast de Commander. We ontwikkelden in de loop der jaren een hele range van deze schepen, die we dus nog steeds voeren.’

Bernd Weel tekent voor het professionele buitendesign van de jachten. ‘Hij komt uit de auto-industrie. Kenmerken daaruit komen ook in onze jachten terug, met name de schaduwvlakken. Daaraan zijn onze schepen ook echt herkenbaar. Het zijn stoere, robuuste en futuristisch ogende jachten.’

‘Het moet perfect zijn’

‘Wat wij bouwen, is eigenlijk een superjacht in pocket-size. Wij passen in het interieur toe wat je bijvoorbeeld ook ziet bij de grotere jachtenbouwers die de superjachten maken. Wij hanteren dezelfde kwaliteit: veel massief hout en exclusieve materialen in de afwerking. Met oog voor detail, we mierenneuken op het interieur. Het moet gewoon perfect zijn.’

‘En dat doen we dan in nauwe samenwerking met de klant, het is niet zomaar even dat wij een boot bouwen, opleveren en te koop zetten. Wij verkopen een boot aan de klant en we gaan dan samen met hem een heel proces in dat wel 16 tot 24 maanden kan duren. En bij oplevering heeft die klant echt zijn of haar droomboot gebouwd.’

Dat ze dat in Meppel kunnen, weten klanten over de hele wereld. ‘We zijn begonnen met de Benelux, maar inmiddels merken we dat zich veel klanten in Zuid-Europa bevinden. Spanje, Portugal, Griekenland, Italië, Kroatië. En we zijn bezig voet aan wal te zetten in Amerika, met een eigen verkoopkantoor. Daar ligt een megagrote markt.’ Toch zullen de schepen altijd in Meppel gebouwd worden. ‘Hollands vakmanschap, met Hollandse handen gemaakt. Dat maakt het uniek. Let wel: er zit zomaar 10.000 uren timmerwerk in onze jachten, hè!’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.