In deze editie van Brand Stories vertelt Shell over de veranderende wetgeving en druk rondom CO2-uitstoot. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Vroeger kocht je een dieseltruck waarvan je ongeveer wist wat de kosten per kilometer zouden zijn en wat de truck na vijf jaar nog waard was. Dat is nu wel anders’, zegt Cees Dikker, Business Development Manager bij Shell Commercial Road Transport. Hij houdt zich bij Shell bezig met alternatieve brandstoffen binnen de transportsector, zoals bio-LNG en Shell Renewable Diesel (HVO), en is dagelijks in gesprek met transporteurs en verladers in het wegtransport. ‘De uitdagingen zijn groter dan ooit voor het wegtransport.’

Transporteurs krijgen steeds meer te maken met veranderende wet- en regelgeving. Vanuit Europese wetgeving worden grote bedrijven verplicht om met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) transparant te zijn over de impact die ze hebben op mens en ­milieu. Met de recent aangenomen Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) moeten bedrijven bovendien rapporteren over hoe ze omgaan met die impact. ‘Die wetgevingen hebben grote invloed op transportbedrijven en verladers, dat moet je niet onderschatten,’ aldus Dikker. ‘Dit gaat een flinke belasting vormen voor bedrijven.’

‘Dat alleen grote bedrijven moeten rapporteren, betekent niet dat kleinschalige transportbedrijven daarmee de dans ontspringen’, waarschuwt Dikker. ‘Vergis je niet, ook kleinschalige transporteurs krijgen hiermee te maken. Als die rijden voor grote verladers – die wel moeten rapporteren – komt de rapportageplicht getrapt alsnog bij hen terecht. Verladers zullen dan vragen aan hun transporteurs: “Ik heb gegevens van je nodig voor de rapportage. Wat doe jij om je voetafdruk te verlagen?”’ Naast de rapportageplicht worden er de komende jaren nog meer regels ingevoerd. Denk aan de ETS-2 (de CO2-taks op brandstof), waarbij de uitstoot bij de uitlaat wordt belast, en ook aan de kilometerheffing in Nederland en de RED III (wetgeving omtrent het aandeel biobrandstoffen).

Investering

‘De uitdaging is dat we van al die wetgevingen nog niet precies kunnen zeggen wat de gevolgen zullen zijn. Dat maakt het ingewikkeld als je nu een investering wilt gaan doen’, zegt Dikker. ‘Stel dat je nu een dieseltruck koopt, waar je bijvoorbeeld zeven jaar mee wilt doen. Je weet dat er in die tijd allemaal regelingen gaan veranderen of worden geïmplementeerd waar je de impact nog niet van weet… welke keuze zou jij dan maken!?’

Transporteurs moeten nadenken over hun verduurzamings­strategie en hoe ze die vertalen naar hun verladers

De veranderende regelingen en dus investeringsrisico’s waar transporteurs mee te maken krijgen, zorgen dus voor een lastige spagaat. ‘Die uitdaging vraagt wat van transporteurs. Ze zullen moeten gaan nadenken over hun verduurzamingsstrategie en hoe ze die vertalen naar hun verladers.’

Eén paard

Hoe zal die strategie er in de praktijk uitzien? ‘Het belangrijkste is om met transporteurs, verladers en energieleveranciers de handen ineen te slaan.’ Dikker heeft vanuit Shell dagelijks met zulke vraagstukken te maken wanneer hij in gesprek gaat met transportbedrijven en hun verladers. ‘We bekijken wat voor impact de veranderende regels hebben op iemands bedrijf en bieden ondersteuning in het maken van de juiste keuzes.’ Dikker adviseert om bij investeringen in het wagenpark niet op één paard te wedden. ‘Voor verschillende toepassingen zijn er verschillende brandstoffen. Elektrisch rijden is voor specifieke ritten goed te doen, maar bio-LNG is geschikter voor langere afstanden. Renewable Diesel (HVO) heeft weer als voordeel dat deze kan worden gebruikt als een directe vervanging, zonder aanpassingen aan de dieselmotoren die zijn goedgekeurd voor het gebruik van EN15940 brandstoffen. We zien al dat transporteurs hun risico’s inderdaad gaan spreiden. Niet alleen meer op diesel rijden, maar ook bijvoorbeeld elektrisch, waterstof, bio-LNG én Renewable Diesel (HVO).’

Interactie

Ook de verhouding tussen transporteur en verlader verandert. ‘Normaal tenderden verladers regelmatig en was de focus voornamelijk gericht op de kosten. Maar nu zie je vaak dat er meer een interactie is tussen transportbedrijf en verlader. De verlader wil bijvoorbeeld dat de transporteur investeert in het verduurzamen van zijn wagenpark. In ruil daarvoor biedt hij de vervoerder meer zekerheid, door bijvoorbeeld een langer contract af te sluiten. Zo kan de transporteur investeringen gaan doen in zijn wagenpark. De verlader heeft heus wel door dat er iets moet gebeuren. Zulke gesprekken zorgen voor een meer open en transparante relatie tussen transporteur en verlader.’

Het proces van de verduurzaming zal tijd vergen. ‘Met elektrisch rijden hebben we nog een lange weg te gaan. Bovendien vraagt het om grote investeringen. Maar als je nu al CO2 wilt gaan besparen en inspelen op de wensen van je verlader, zijn alternatieve brandstoffen een oplossing. Met Shell Renewable Diesel (HVO) kun je al een CO2-reductie behalen tot wel 90%. En met bio-LNG is een CO2-reductie tot wel 100% mogelijk ten opzichte van conventionele dieselbrandstof.’

Dit verhaal wordt u aangeboden door Shell.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.