Dat onderhoud aan wegen en bruggen de komende jaren nog veel hinder en vertraging op de weg gaat zorgen staat vast. En daarmee lijkt de tijd rijp om op z'n minst een modal shift te overwegen. Die gedachtegang wordt lang niet door iedereen gevolgd, blijkt tijdens de bijeenkomst Modal Shift voor Freight Forwarders, die afgelopen week is gehouden vanuit het programma Joint Corridors Off Road van de provincie Zuid-Holland.

‘Logistieke sector, laat je niet verrassen. Maak de modal shift zo snel mogelijk’, is dan ook de oproep van dagvoorzitter Wando BoevĂ©, onder andere verbonden aan Topsector Logistiek, tijdens de bijeenkomst.

De weg is de komende jaren een minder betrouwbare optie; pleitbezorgers van de modal shift kunnen het niet vaak genoeg benadrukken tijdens de bijeenkomst. Er zijn alternatieven genoeg, maar vooralsnog is de transportsector terughoudend en heerst er veel vrees dat vervoer over het water of via het spoor minder flexibel, onbetrouwbaarder en dus onzekerder is dan met een truck over de weg.

Bovendien is er de huiver dat voor de daadwerkelijke shift van alles moet worden aangepast, van data tot it-systemen, terwijl vaak niet goed inzichtelijk is wat de kosten- en efficiencyvoordelen zijn. Het is een veelgehoord geluid tijdens de middag in Rotterdam.

Tekst gaat verder onder de foto

modal shift R'dam
Pleiten voor een modal shift is missiewerk, blijkt maar weer eens tijdens de bijeenkomst van Joint Corridors deze week. Foto: IV/NT

Vliegwiel

‘Wegwerkzaamheden, verduurzaming, efficiĂ«nter gebruik van infrastructuur en personeelstekort nopen tot modal shift’, zegt Babiche van de Loo, regionale programmamanager Joint Corridors Off Road Zuid-Holland. Als vurig pleitbezorger stelt zij dat vooral in de haven en voedsellogistiek meer dan genoeg mogelijkheden zijn voor modal shift.

‘Goede voorbeelden werken als een vliegwiel. Ik denk bijvoorbeeld aan een bedrijf zoals Van Dijk Flora, die vanuit het Westland op zoek ging naar alternatieven en nu het vervoer naar Polen via het spoor heeft georganiseerd. Het ontbreekt nu bij veel bedrijven aan voldoende inzicht in de vele mogelijkheden die beschikbaar zijn. Onbekend maakt onbemind’, stelt Van de Loo.

'Weinig pro-activiteit'

Met een heel ander verhaal komt Sandra Schimmel, logistiek manager van Almatis, die tot voor kort voor het transport van halffabrikaten alumina van Rotterdam naar Duitsland gebruikmaakte van de binnenvaart. Noodgedwongen kwam het bedrijf door veranderingen bij de expediteur in een reverse modal shift terecht en wordt het vervoer nu weer via de weg gedaan.

Overigens vertelt Schimmel dat het bedrijf naarstig op zoek is naar een partij om weer over te gaan op transport via het water. ‘Maar dat is nog niet zo simpel. Er is vanuit de logistieke sector een weinig pro-actieve houding om met modal shift de markt op te gaan, terwijl daar volgens mij zeker kansen liggen’, denkt Schimmel. ‘Ik ben een voorstander van modal shift, maar merk wel dat het een kwestie van volhouden is. Het is missiewerk, maar ik ben ervan overtuigd dat de sector hier nog echt veel kan winnen.' 

Wensdenken

Tijdens de paneldiscussie aan het einde van de middag rijst nog de vraag of het wellicht gaat helpen dat het bedrijfsleven straks door steeds meer wet- en regelgeving wordt gedwongen om voor duurzamere oplossingen te kiezen. Het zou kunnen helpen, klinkt het redelijk twijfelachtig in het panel en onder het publiek in de zaal. Voorlopig lijkt het vooral te blijven bij wensdenken en loopt het nog niet zo'n vaart, hoe prangend alle duurzame regelgeving ook is.

'Als pleitbezorger van de modal shift ben je met missiewerk bezig en heb je een aanhoudende overtuigingskracht nodig', stelt Van de Loo, die zeker denkt dat duurzame groei een stimulans, of een noodzaak, kan zijn voor een modal shift. 'Maar ik merk ook dat de wegtransportsector voor de toekomst vooral sterk wil inzetten op elektrificatie van het wagenpark. Het is nog steeds zo dat men liever duurzaam in de file staat dan te kiezen voor een modal shift, jammer genoeg.'

​​

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement