Op zijn maidentrip is het schip deze maand vanuit Antwerpen naar Gijon in Spanje gevaren, zo meldt het bedrijf. De ‘Amadeus Saffier’ maakt nu onderdeel uit van de chartervloot van Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH, een dochteronderneming van HGK Shipping, en vaart in dienst van de Alkmaarse rederij De Bock Maritiem.

Ontwerp van Conoship

De ‘Amadeus Saffier’ heeft een laadcapaciteit van 3.500 ton en is bestemd voor het vervoer van bulk- en breakbulklading op Europese shortsea-routes op de Noordzee, de Baltische Zee, het Middellandse Zeegebied en het Zwarte Zeegebied. De geringe diepgang van vijf meter maakt het, ook bij volledige belading, mogelijk om het schip tevens in te zetten bij overgangen tussen de open zee en de Rijn, het Albertkanaal en andere binnenwateren, aldus het bedrijf.

Bij het ontwerp van het schip, dat een klusje was voor de Groningse scheepsontwerper Conoship, is volgens HGK veel aandacht besteed aan de verduurzaming. ‘Redenen om de vloot te moderniseren zijn onder meer de hoge gemiddelde leeftijd van de Europese shortsea-vloot en de toenemende eisen aan logistieke operaties als gevolg van de energietransitie.’

Modern zeilschip

Conoship zou Conoship niet zijn als het op de ‘Amadeus Saffier’ niet twee VentoFoils had geplaatst, de moderne ‘zeilen’ uit eigen Groningse stal die inmiddels al op menig vrachtschip voor windenergie moeten zorgen. Ook is het schip van Amadeus en De Bock onder meer voorzien van een diesel-elektrisch aandrijvingssysteem dat volgens HGK ‘klaar is voor brandstoffen van de toekomst’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement