Havenvakbond International Longshore and Warehouse Union (ILWU) had vorige week al aangekondigd dat er deze week gestaakt zou gaan worden door de havenwerkers uit onvrede over de inhoud van een nieuw cao-voorstel dat de werkgevers vorige week hadden gedaan. Diezelfde vakbond reageert nu verbolgen op de lockout en noemt het een overdreven reactie op tot nu toe ‘beperkte’ werkonderbrekingen. De werkgevers reageren daar weer op door te zeggen dat de staking makkelijk kan ‘escaleren’ en dat het daarom beter is om de havenactiviteiten al af te schalen. Alleen afvaarten van cruiseschepen en de graanexport draaien volgens de BCMEA gewoon door.

Elke dag waarop de haven en het scheepvaartverkeer plat komt te liggen, kost de Canadese economie naar schatting 575 miljoen dollar aan handel.

Staking niet illegaal

De vereniging van havenwerkgevers aan de Canadese oostkust, de Maritime Employers’ Association (AEM), heeft ondertussen bot gevangen bij de hoogste arbeidszakenrechter in het land. Die heeft gevonnist dat een havenstaking afgelopen week bij containerterminals van terminalbedrijf Termont in de haven van Montreal niet illegaal was. Aan de Canadese oostkust is een andere werkgeversorganisatie actief dan aan de westkust en ook een andere vakbond. Maar dat er nu in havens aan beide kanten van het land arbeidsconflicten worden uitgevochten, vergroot de logistieke zorgen in heel Canada.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement