De overslag van droge bulk steeg met 3% tot in totaal 27,5 miljoen ton. Volgens NSP komt dat onder meer omdat de import van ijzererts, ruwe mineralen, meststoffen en de overslag van landbouwproducten zich herstellen. Die van voedingsproducten loopt nog achter.
De goederenoverslag via de zeevaart nam licht toe met 1,4%. Breakbulk groeide met 5% en komt uit op 7,7 miljoen ton, onder meer door extra aanvoer van cellulose en voertuigen. De overslag van ro-ro bleef met 2,8 miljoen ton gelijk. De overslag van vloeibare bulk daalde met 1,4% tot 11,1 miljoen ton.
-28% teu
De achteruitgang van 18% in containeroverslag betekent in teu een daling van 28%, wat in totaal neerkomt op 118.253 containers. De goederenoverslag via binnenvaart is gestegen (+3,2%); vooral door de overslag van vloeibare en droge bulk. Bij de overslag via binnenvaart staat de import voor 40% en de export voor 60%. De haven van Antwerpen-Brugge noteerde over de eerste negen maanden van dit jaar juist een stijging in de containeroverslag en een daling in de overslag van conventioneel stukgoed.
Op de ranglijst van belangrijkste handelspartners van NSP staat het Verenigd Koninkrijk eerste (+5%) en de VS op de tweede plek, gevolgd door Canada. Opvallend is dat Spanje (+43%) consistent in de top 10 staat, aldus NSP. De import bedraagt 70% van de goederenoverslag en blijft daarmee op hetzelfde niveau als vorig jaar. De export groeit niet verder.
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?