In deze editie van Brand Stories vertelt Logistiek Digitaal hoe zij mkb-bedrijven in de logistieke keten helpen om ‘digital ready’ te worden. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Kun je de achtergrond van Logistiek Digitaal schetsen?

In alle gesprekken die we met bedrijven hebben, merken we dat ze veel uitdagingen op hun bordje hebben. Dat zijn ‘gewone’ business uitdagingen van elke dag zoals personeel, tijdsdruk en winstgevendheid. Maar steeds vaker horen we bedrijven ook over veranderende omgeving en regeldruk, denk aan digitalisering, maar ook CSRD bijvoorbeeld.

Er zijn toch altijd uitdagingen voor een onderneming?

Tuurlijk, een goede ondernemer is weerbaar genoeg om met allerlei uitdagingen om te gaan. Echter, de afgelopen jaren is de druk toegenomen. Het ontbreekt menige mkb-onderneming aan praktische, structurele oplossingen die ook nog eens toekomstproof zijn. Daar kunnen wij helpen; samen verder kijken dan het acute probleem en met objectief advies op maat komen. Want bedrijven zijn doorgaans met hun dagelijkse processen bezig en werken al snel met een waaier aan applicaties die soms niet op elkaar aansluiten. Ze komen er niet toe om de digitale basis van een bedrijf op orde te brengen. Logistiek Digitaal ondersteunt hen daarbij. En dat doen we gratis.

Wat is het instapniveau daarbij?

Elk instapniveau is van toepassing. Waar we bij helpen is de volgende stap te maken, op elk gebied van logistieke digitalisering. Dus stel dat een bedrijf nog geen WMS of TMS heeft. Dan kun je bij ons een kleine cursus volgen zodat je weet wat je eerste stap is. Maar we staan hen ook bij om digitale transitie en transformatie verder te brengen. Wij bieden laagdrempelige oplossingen voor uitdagingen die je bij digitalisering ervaart.

Je legt de nadruk op het mkb.

Zeker. Grotere organisaties hebben voldoende schaal om zaken eerder zelf op te kunnen pakken. De mkb'er soms nog niet, maar die zit wel in de keten met grote bedrijven. Dus door die mkb’er vooruit te helpen, helpen we ook het grote bedrijf.

We nemen geen taken van de ondernemer over, maar bieden kennis en geven richting en duiding

Wordt digitaliseren dan niet een doel op zich?

Goede vraag. Waarom vinden we het belangrijk om digital ready te worden? Het middel digitalisering leidt onder andere tot efficiëntere logistieke processen. Je kunt duurzamer werken en bent toekomstklaar. Dat je de waarde van jouw data kent en ook steeds in control ben over jouw data. Dus nee, digitaliseren is geen doel op zich. De ondernemer moet zich echter bewust zijn van de staat van zijn digital readiness.

Dat klinkt wellicht wat vaag…

…maar dat is het niet. Zo hebben we de Digital Readiness Scan waarmee je in een kwartier weet waar je bedrijf staat bij digitalisering. En in hoeverre jij al digital ready bent. Daaruit volgt een advies met de speerpunten die aandacht nodig hebben. Dat is een basis voor bijvoorbeeld een adviesgesprek. We hebben een team van Adviseurs Digitalising met ervaring in de logistiek die gratis advies geven.

Dus het gaat sterk over kennis delen.

Kennis delen we onder meer via ons gratis cursusplatform en de adviesgesprekken. We helpen ondernemers ook op weg naar financiering voor een bepaalde transitie. Zo zijn er subsidies beschikbaar en andere vormen van financiering. Logistiek Digitaal is een gids op weg naar digitalisering.

Ondernemers hebben nog een probleem: personeelsgebrek.

Dat is een belangrijk issue. Daar hebben we een praktische oplossing voor door de inzet van studenten, maar denk ook aan verbetering van werkprocessen waardoor men personeel anders kan inzetten.

Het blijkt bij digitaliseren vaak moeilijk om medewerkers mee te krijgen in de transitie.

Klopt. We bieden daarom de Digi-­Coach-opleiding aan. Daarin leer je hoe je ervoor zorgt dat je digitalisering binnen je organisatie als een continu veranderproces onderbrengt. Dit is een driedaagse opleiding waarin logistieke professio­nals in een groep bij elkaar zitten. Ze leren van docenten en van elkaar. Dit is trouwens het enige aanbod dat niet helemaal gratis is, het kost 350 euro, en de eigenlijke waarde is een veelvoud daarvan.

Wat maakt dit werk voor jou zo mooi?

Dat we de vrijheid hebben om naast de mkb’er te gaan staan. Zo helpen we bij het succes van een bedrijf. We nemen geen taken van de ondernemer over, maar bieden kennis en geven richting en duiding. Zodat hij zelf weer verder kan. De ondernemer wil zelf aan het roer staan. Wij zijn de loods die even aan boord komt en die zegt: je moet een klein beetje tijd investeren om daarmee veel te winnen.

Dit verhaal is aan u verteld door Logistiek Digitaal.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.