'Logistiek wereldnieuws speelt zich af in Houston en Ningbo'

Column

Het nieuws in Nederland wordt vaak gedomineerd door wat Dick Schoof & co voor ons in petto hebben, maar de grote gebeurtenissen die het lot van de (logistieke) wereld bepalen, gebeuren toch elders, op plekken als Houston en Ningbo.

Als een willekeurige Amerikaanse voorbijganger op TV of in een internetfilmpje ‘Kopenhagen’, ‘Johan Cruijff’ en ‘Rusland’ antwoordt op de vragen ‘wat is de hoofdstad van Nederland?’, ‘hoe heet de Nederlandse premier?’ en ‘noem een buurland van Nederland’, vinden we dat ongelooflijk dom. Wat zijn die Amerikanen toch in zichzelf gekeerd! Wat wereldvreemd!

Om ons een toontje lager te laten zingen, kan de Amerikaan de wedervraag stellen hoe dan de Deense premier heet die wel in Kopenhagen zetel houdt? En wat dan de naam is van de gouverneur die momenteel de scepter zwaait in de Amerikaanse staat Texas (30 miljoen inwoners, 700.000 vierkante kilometer, 17,5x zo groot als Nederland)?

Mette Frederiksen en Greg Abbott. Persoonlijk had ik hun namen niet paraat, ik moest ze op internet opzoeken om ze hier te kunnen noemen. Ik vrees dat ik een beetje lijd aan beroepsdeformatie, want de grootste rederij van Denemarken (Maersk) en de havenstad van Texas (Houston) heb ik wel in mijn hoofd zitten.

Zo’n zelfde afwijking heb ik met de Chinese steden Ningbo en Zhoushan, een conglomeraat waar een slordige 10 miljoen mensen wonen. Ik weet dat Ningbo-Zhoushan een megahaven is – statistici zeggen dat het qua tonnage zelfs de grootste ter wereld is – maar waar ligt die eigenlijk precies? In de provincie Zhejiang, leert een volgende internetraadpleging. Ik blijk er lang geleden nota bene zelf te zijn geweest, want Hangzhou, een toeristische trekpleister beroemd om zijn mooie tuinen, is de hoofdstad van Zhejiang. De Chinese e-commerce-reus Alibaba, ook in de logistiek een gerenommeerde naam, heeft zijn hoofdkantoor in Hangzhou, leer ik.

Het nieuws in Nederland wordt vaak gedomineerd door wat Dick Schoof & co voor ons in petto hebben, maar de grote gebeurtenissen die het lot van de (logistieke) wereld bepalen, gebeuren toch elders, op plekken als Houston en Ningbo.

Begin oktober was een historische sterke orkaan op weg naar Florida en werd ook in de haven van Houston gewaarschuwd dat de gevolgen ‘verwoestend’ kunnen zijn. Vorige maand liepen containerschepen tussen Azië en Europa vertraging op door een tyfoon die over Ningbo trok.

Ook politiek zijn China en de VS het oog van de orkaan. Zoals collega-columnist Bart Kuipers opmerkt: we kunnen onze zaken nog zo goed op orde hebben, als China Taiwan binnen zou vallen, staat meteen de wereld op zijn kop.

Een hoopgevend nieuwtje is dat de haven van Ningbo-Zhoushan een containerterminal bouwt die berekend is op eventuele toekomstige superschepen van 32.000 teu. Zelfs de grootste containerschepen van nu, 24.000 teu, kunnen al alleen in Europa terecht. In Ningbo lijkt men dus van plan om nog lang innige handelspartners te blijven.

​​

'Logistiek wereldnieuws speelt zich af in Houston en Ningbo' | NT

'Logistiek wereldnieuws speelt zich af in Houston en Ningbo'

Column

Het nieuws in Nederland wordt vaak gedomineerd door wat Dick Schoof & co voor ons in petto hebben, maar de grote gebeurtenissen die het lot van de (logistieke) wereld bepalen, gebeuren toch elders, op plekken als Houston en Ningbo.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu