Zijn de dagen van 'overnight'-pakketvervoer geteld?

FedEx en UPS zien expresvolumes dalen

24-uurs bezorging hebben Amerikaanse koeriers als UPS en FedEx groot gemaakt, maar de laatste tijd zit de klad in dit dure expresvervoer. De pakketgiganten merken steeds meer dat de klanten het nut van die service niet langer zien zitten en onder druk van de hoge pakketkosten massaal overstappen op goedkopere transportoplossingen zoals wegvervoer.

Foto: Markus Mainka / Shutterstock.com

De vraag naar expresvervoer is al enkele jaren aan het dalen, maar de laatste tijd gaat het steeds harder. Zo zag UPS in het laatste kwartaal (juli tot en met september) de vraag naar de zogeheten ‘next-day air services’ afnemen met ruim 7%, aldus Bloomberg.

Concurrent FedEx leverde in datzelfde tijdsbestek 5% aan volume in aan ‘priority’-zendingen. De expresbedrijven schakelen nu steeds meer over op het langzame landvervoer, waardoor de volumes daar stijgen, maar de inkomsten dalen. Tegelijkertijd wordt het mes gezet in de dure luchtvrachtvloot.

Dalende beurskoers

De trend is ook de beleggers opgevallen. Zo daalde het aandeel UPS dit jaar met 14% op de Amerikaanse beurs. FedEx kon de schade beperkt houden tot een koersverlies van 7%. Tegelijkertijd steeg de beurswaarde van de 500 grootste fondsen op de beurs van New York met 22%.

Vaak compenseren de grote twee grote expresvervoerders een slecht boekjaar nog aan het einde van het jaar met een drukke kerstperiode, maar ook daar verwachten analisten op basis van enquĂȘtes dit jaar weinig heil van. Zo worden producten veel eerder besteld of wordt er steeds minder uitgegeven aan cadeau’s. Uit een ander opinieonderzoek blijkt dat dit voor 25% van de 1.200 ondervraagden wordt toegeschreven aan de hoge pakketkosten. Dat schrikt klanten af. Daarbij komt dat de UPS en FedEx voor het drukke winterseizoen al jaren  piektoeslagen hanteren.

Temu en Shein

UPS en FedEx zitten volgens analisten in beetje in een identiteitscrisis, want de vervoerders zijn groot geworden door met een omvangrijke vloot aan vrachtvliegtuigen binnen 24 uur pakjes bij de consument af te leveren. Dat businessmodel wordt steeds minder gevraagd en dat vergt aanpassingen. UPS lijkt zich daarbij al te hebben verzoend en krijgt daarbij commercieel steun uit een onverwachte hoek: China.

De pakketvervoerder vervoert steeds meer goedkope kleding, huishoudelijke goederen en electronica van de Chinese webwinkels Shein en Temu met zijn low budget-dienst SurePost onder de slogans 'non-urgent en 'low value'. De volumes van die twee nieuwe e-commerce klanten ontwikkelen zich daar 'best explosief', liet topman Carol Tomé van UPS deze zomer weten.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Zijn de dagen van 'overnight'-pakketvervoer geteld? | NT

Zijn de dagen van 'overnight'-pakketvervoer geteld?

FedEx en UPS zien expresvolumes dalen

24-uurs bezorging hebben Amerikaanse koeriers als UPS en FedEx groot gemaakt, maar de laatste tijd zit de klad in dit dure expresvervoer. De pakketgiganten merken steeds meer dat de klanten het nut van die service niet langer zien zitten en onder druk van de hoge pakketkosten massaal overstappen op goedkopere transportoplossingen zoals wegvervoer.

Foto: Markus Mainka / Shutterstock.com

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu