Over een periode van twee jaar zal de zogenoemde wind fall-belasting CMA CGM 800 miljoen euro gaan kosten, en dat betekent volgens Fernandez dat het bedrijf in de kosten zal moeten snijden en bijvoorbeeld minder zal kunnen investeren in nieuwe schepen.

Fernandez herhaalde in Les Echos dat CMA CGM bereid is om haar bijdrage te leveren aan het gezond houden van de Franse overheidsfinanciën, een bereidwilligheid waarover eerder ceo Rodolphe Saadé van het bedrijf zich ook al had uitgelaten. Maar de financiële directeur heeft in Les Echos nu benadrukt dat de belasting wel een tijdelijk fenomeen moet zijn en dat CMA CGM er na twee jaar weer vanaf wil zijn.

Coronajaren

Net als andere internationaal opererende containerrederijen boekte CMA CGM tijdens de coronajaren miljardenwinsten. Vorig jaar was het al een stuk minder, maar bleef onder de streep toch nog altijd een nettowinst over van 3,6 miljard dollar. Het afgelopen tweede kwartaal leverde een winst op van 661 miljoen dollar, een halvering vergeleken met de 1,3 miljard dollar uit dezelfde periode in 2023. Bekendmaking van de resultaten van het bedrijf van het derde kwartaal wordt binnenkort verwacht. Tot nu toe lijkt CMA CGM ondanks die achteruitgelopen winsten en de bezorgdheid over de extra belasting de hand nog niet echt op de knip te houden; vorige maand maakte het bedrijf nog de overname bekend van Santos Brasil, de grootste terminaloperator van Brazilië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement