Dat blijkt uit maandenlang dataonderzoek van Zembla, dat de omvang van deze zogenaamde schaduwvloot in kaart heeft gebracht. Het gaat om veelal oude en slecht onderhouden schepen met schimmige eigendomsconstructies waarvan onduidelijk is of ze verzekerd zijn.

'Het is een ramp in wording. Het is niet de vraag of er iets misgaat, maar wanneer', aldus de Rus Vladimir Milov, dissident en in 2002 een half jaar lang viceminister van Energie onder Poetin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu noemt de situatie 'onwenselijk' maar stelt op open zee niet te kunnen ingrijpen.

Ook Ewout van Galen van Stichting de Noordzee reageert bezorgd op het dataonderzoek van Zembla. Hij maakt zich vanwege de toenemende drukte op de Noordzee al langer zorgen over de veiligheid op zee.

'Het is een kwestie van tijd voor er een groot ongeluk gebeurt, tot nu toe hebben we geluk gehad', zegt Benjamin Hilgenstock, econoom aan het Kiev School of Economics (KSE) Institute. Hilgenstock en zijn team doen al sinds het begin van de oorlog in OekraĆÆne onderzoek naar de manier waarop Rusland sancties ontwijkt.