Het Europees Parlement stemde dinsdag voor deze onderhandelingen, meldt de internationale koepelorganisatie IRU. De EU beveelt nu een minimumleeftijd van 21 aan voor vrachtwagenchauffeurs, al ligt deze in sommige landen, waaronder Nederland, op 18 jaar.
Begeleiding
Hoe de nieuwe richtlijn er precies uit komt te zien, moet nog beslist worden. De Europese Commissie was in ieder geval voornemens om de leeftijd overal te verlagen naar 18 en om 17-jarigen onder begeleiding van een ervaren chauffeur in een vrachtwagen toe te laten.
âHet neemt belangrijke belemmeringen voor het beroep van chauffeur weg, wat mogelijkheden biedt om de krimpende pool van chauffeurs uit te breiden met jonge bestuurders en chauffeurs uit derde landen aan te trekken om de groeiende kloof van onvervulde vacatures te dichtenâ, schrijft de IRU als reactie op de stemming.
Vergrijzing
De belangenbehartiger maakt uit eigen cijfers op dat er in Europa een tekort is aan 600.000 chauffeurs. De komende jaren zou dat groeien tot twee miljoen.
Dat er behoefte is aan jongere chauffeurs blijkt ook uit recente cijfers van het CBS. Het aandeel 55-plussers in de logistieke sector steeg in Nederland tussen 2013 en 2023 van 24 naar 33 procent. De logistieke sector is daarmee, na landbouw en visserij de tweede meest vergrijsde sector.
Maten en gewichten
Het Europees Parlement stemde ook voor onderhandelingen over de richtlijn voor maten en gewichten van vrachtwagens. Die zouden zijn achterhaald voor zero-emissievrachtwagens, die over het algemeen zwaarder en groter zijn dan hun dieselbroertjes.
Dankzij de stemming komen er nu onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie. Voor de rijbewijsrichtlijn zullen de besprekingen naar verwachting binnenkort beginnen.