Dat blijkt uit cijfers die het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) publiceerde in de sectormonitor die elk kwartaal uitkomt. De omzetgroei in logistieke dienstverlening is voor het eerst sinds vijf kwartalen van dalingen in de omzet. Zo nam de omzet in heel 2023 hier af met ruim 12% vergeleken met 2022.

Qua goederenvervoer over de weg is er weer sprake van omzetgroei sinds Q1; uit het rapport blijkt dat over heel 2023 de omzet in wegvervoer bijna 2% lager lag dan in 2022. CBS noemt als oorzaak voor het omzetverlies minder productie in de industrie, achterblijvende bouw en een terugloop in internationale handel.

Belemmeringen

Van de ondernemers in vervoer over onder andere spoor en de weg ondervindt de helft een belemmering door personeelstekort en 32% door onvoldoende vraag. Dit is al lager dan dezelfde periode vorig jaar, waar zo'n 63% van de ondernemers last had van personeelstekort. 17% van de ondernemers ervaart geen belemmeringen in de sector voor zijn bedrijfsactiviteiten. Wel zijn ondernemers in de transport en logistiek over het algemeen positiever gestemd over het economische klimaat van de afgelopen drie maanden vergeleken met voorgaande kwartalen.

Aan het einde van het tweede kwartaal dit jaar zijn er 7.400 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Dat aantal is licht toegenomen vergeleken met het eerste kwartaal, toen ging het over 7.100 openstaande vacatures. Uit het rapport blijkt ook dat de krapte is toegenomen vergeleken met Q1.

Faillissementen

Het aantal faillissementen in het tweede kwartaal is met 6 gestegen naar 46 ten opzichte van Q2 in 2022. Het aantal bedrijven neemt af, maar het aandeel van de kleine bedrijven (maximaal 10 werknemers) in transport en logistiek blijft relatief hetzelfde, 64% ten opzichte van 63% vorig jaar.

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement