Havenstaking VS: na middernacht leggen havenarbeiders werk neer

Amerikaanse oostkust

Havenarbeiders in de Amerikaanse havens aan de Amerikaanse oostkust en aan de Golf van Mexico leggen komende middernacht, 00.01 uur Amerikaanse tijd, het werk neer. Dat heeft de vakbond van de havenarbeiders, de Union International Longshoremen’s Association (ILA), zondag bezworen in een verklaring aan persbureau Reuters.

Economen rekenden uit dat de havenstaking de Amerikaanse economie zo'n 5 miljard dollar per dag kost. Foto: Port Liberty New York

Per 1 oktober verliest de lopende haven-cao, die zes jaar van kracht is geweest, zijn geldigheid. Het overleg tussen de vakbond en de havenwerkgevers zit al maanden muurvast, waardoor de logistieke sector al tijden met angst en beven uitkeek naar deze datum.

Winsten van de rederijen

De ILA stelt in het statement aan Reuters dat de belangrijkste werkgeversorganisatie, de United States Maritime Alliance (USMX), ‘weigert om een al een halve eeuw voortdurende loononderdrukking aan te pakken’. ‘De winsten van rederijen stegen als een raket van miljoenen naar mega-miljarden dollars, terwijl de lonen van de ILA-arbeiders vlak bleven.’

De USMX spande voor het weekend een zogenoemde Unfair Labor Practice-zaak aan bij de National Labor Relations Board, een overheidsorgaan dat als taak heeft om toe te zien op de juiste toepassing van het arbeidsrecht in de VS. De werkgevers zouden de vakbond met die procedure willen dwingen om terug te keren naar de onderhandelingstafel, maar de ILA heeft het initiatief van de USMX al weggehoond als een ‘publiciteitsstunt’. Eerder liet het Witte Huis al weten dat het geen gebruik zal maken van de wettelijke mogelijkheid om havenstakingen te verbieden.

45.000 havenarbeiders

Als de circa 45.000 arbeiders in de betreffende Amerikaanse zeehavens na middernacht inderdaad in staking gaan, is dat voor het eerst sinds 1977.

Economen van de bank JPMorgan hebben berekend dat een havenstaking de Amerikaanse economie 5 miljard dollar per dag kan gaan kosten. In aanloop naar 1 oktober hebben verladers geprobeerd om nog zoveel mogelijk importen naar voren te halen: volgens het supply chain-platform was het in de oostkust- en Golfkust-havens sinds juli gemiddeld 27% drukker met scheepvaartverkeer dan normaal.

Ook zijn in aanloop naar de waarschijnlijke staking al veel ladingstromen verhuisd naar havens aan de Amerikaanse westkust, waar een andere vakbond actief is en nog wel gewoon een cao loopt. De havens van Los Angeles en Long Beach verwerkten volgens cijfers van analist Linerlytica afgelopen augustus een containervolume van in totaal 1,87 miljoen teu, waarmee het daar de op een na drukste maand uit de geschiedenis was. Alleen tijdens de piek van de coronagekte liep het containervolume in mei 2021 een keer nóg hoger op in de westkusthavens: die maand kregen LA/Long Beach 1,92 miljoen teu over de vloer.

​​

Havenstaking VS: na middernacht leggen havenarbeiders werk neer | NT

Havenstaking VS: na middernacht leggen havenarbeiders werk neer

Amerikaanse oostkust

Havenarbeiders in de Amerikaanse havens aan de Amerikaanse oostkust en aan de Golf van Mexico leggen komende middernacht, 00.01 uur Amerikaanse tijd, het werk neer. Dat heeft de vakbond van de havenarbeiders, de Union International Longshoremen’s Association (ILA), zondag bezworen in een verklaring aan persbureau Reuters.

Economen rekenden uit dat de havenstaking de Amerikaanse economie zo'n 5 miljard dollar per dag kost. Foto: Port Liberty New York

Per 1 oktober verliest de lopende haven-cao, die zes jaar van kracht is geweest, zijn geldigheid. Het overleg tussen de vakbond en de havenwerkgevers zit al maanden muurvast, waardoor de logistieke sector al tijden met angst en beven uitkeek naar deze datum.

Winsten van de rederijen

De ILA stelt in het statement aan Reuters dat de belangrijkste werkgeversorganisatie, de United States Maritime Alliance (USMX), ‘weigert om een al een halve eeuw voortdurende loononderdrukking aan te pakken’. ‘De winsten van rederijen stegen als een raket van miljoenen naar mega-miljarden dollars, terwijl de lonen van de ILA-arbeiders vlak bleven.’

De USMX spande voor het weekend een zogenoemde Unfair Labor Practice-zaak aan bij de National Labor Relations Board, een overheidsorgaan dat als taak heeft om toe te zien op de juiste toepassing van het arbeidsrecht in de VS. De werkgevers zouden de vakbond met die procedure willen dwingen om terug te keren naar de onderhandelingstafel, maar de ILA heeft het initiatief van de USMX al weggehoond als een ‘publiciteitsstunt’. Eerder liet het Witte Huis al weten dat het geen gebruik zal maken van de wettelijke mogelijkheid om havenstakingen te verbieden.

45.000 havenarbeiders

Als de circa 45.000 arbeiders in de betreffende Amerikaanse zeehavens na middernacht inderdaad in staking gaan, is dat voor het eerst sinds 1977.

Economen van de bank JPMorgan hebben berekend dat een havenstaking de Amerikaanse economie 5 miljard dollar per dag kan gaan kosten. In aanloop naar 1 oktober hebben verladers geprobeerd om nog zoveel mogelijk importen naar voren te halen: volgens het supply chain-platform was het in de oostkust- en Golfkust-havens sinds juli gemiddeld 27% drukker met scheepvaartverkeer dan normaal.

Ook zijn in aanloop naar de waarschijnlijke staking al veel ladingstromen verhuisd naar havens aan de Amerikaanse westkust, waar een andere vakbond actief is en nog wel gewoon een cao loopt. De havens van Los Angeles en Long Beach verwerkten volgens cijfers van analist Linerlytica afgelopen augustus een containervolume van in totaal 1,87 miljoen teu, waarmee het daar de op een na drukste maand uit de geschiedenis was. Alleen tijdens de piek van de coronagekte liep het containervolume in mei 2021 een keer nóg hoger op in de westkusthavens: die maand kregen LA/Long Beach 1,92 miljoen teu over de vloer.

​​