Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse binnenvaartinfo op Teletekstpagina 722

Platform Euris

Per 1 januari 2025 gaat Rijkswaterstaat stoppen met de extra service Teletekstpagina 722 die buitenlandse vaarweginformatie verstrekt. Vanaf het nieuwe jaar wordt doorverwezen naar het platform Euris en de buitenlandse vaarwegbeheerders.

Vanaf 1 januari 2025 bestaat teletekstpagina 722 niet meer. Foto: NT, RK

Volgens Rijkswaterstaat is er een 'constante groei' in het gebruik van Euris. Sinds de lancering twee jaar geleden steeg het aantal gebruikers naar 4.700. 'Alleen al in het afgelopen jaar zagen we een toename van 20%. Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden', zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat.

Vorig jaar december zou de stekker al eens uit de pagina worden getrokken, maar dat gebeurde onder protest van schippers toen niet.

Eigen vaarweginfo

De afgelopen jaren werd buitenlandse vaarweginformatie als extra service aangeboden op Teletekstpagina 722. 'Nu de internationale scheepvaartberichtgeving steeds meer centraal wordt gedeeld via Euris, is het passend dat elke land zijn eigen vaarweginformatie beheert en beschikbaar stelt', aldus Reuselaars.

De Teletekstpagina met Nederlandse scheepvaartberichtgeving blijft wel actief. Rijkswaterstaat meldt dat het belangrijk is om betrouwbare informatie te verstrekken over geplande en ongeplande werkzaamheden.

​​

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse binnenvaartinfo op Teletekstpagina 722 | NT

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse binnenvaartinfo op Teletekstpagina 722

Platform Euris

Per 1 januari 2025 gaat Rijkswaterstaat stoppen met de extra service Teletekstpagina 722 die buitenlandse vaarweginformatie verstrekt. Vanaf het nieuwe jaar wordt doorverwezen naar het platform Euris en de buitenlandse vaarwegbeheerders.

Vanaf 1 januari 2025 bestaat teletekstpagina 722 niet meer. Foto: NT, RK

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu