Chinese scheepsbouwer presenteert 27.500 teu-schip

Groot, groter, grootst

Op de maritieme vakbeurs SMM in Hamburg is deze week een ontwerp gepresenteerd voor een containerschip van 27.500 teu. Het schip zou, als het gebouwd gaat worden, ruim drieduizend containers extra kunnen meenemen in vergelijking met de grootste containerschepen die nu in de vaart zijn.

De 'MSC Michel Cappellini' is momenteel een van de twee grootste containerschepen in de vaart, de capaciteit hiervan is 24.346 teu. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Arnoud Lievense

De 'Green Sealion 27500', zo wordt het scheepsontwerp genoemd door de geestelijk vaders: het Shanghai Ship Research and Design Institute, het ontwerpbureau van de Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporationā€™s (CSSC).

Het ontwerp heeft al een belangrijke horde genomen, want op de beurs in Hamburg ontving het een Approval in Principle-certificaat van classificatiemaatschappij DNV. Het 27.500 teu-vaartuig zou een lng-schip (dual fuel) moeten worden.

Op de beurs werden ook principegoedkeuringen uitgedeeld aan nog vier andere ontwerpen van de Chinese scheepsbouwer: een containerschip van 20.000 teu dat (dual fuel) op ammonia kan varen, een 16.000 teu containerschip op lng en twee supertankers: een VLEC en een VLAC. De Very Large Ethane Carrier (VLEC) heeft een beoogde capaciteit van 103.000 kubieke meter, de Very Large Ammonia Carrier (VLAC) van 93.000 kubieke meter.

Op dit moment zijn de grootste schepen in de vaart de 'MSC Irina' en de 'MSC Michel Cappellini',met een capaciteit van 24.346 teu ieder.

Chinese scheepsbouwer presenteert 27.500 teu-schip | NT

Chinese scheepsbouwer presenteert 27.500 teu-schip

Groot, groter, grootst

Op de maritieme vakbeurs SMM in Hamburg is deze week een ontwerp gepresenteerd voor een containerschip van 27.500 teu. Het schip zou, als het gebouwd gaat worden, ruim drieduizend containers extra kunnen meenemen in vergelijking met de grootste containerschepen die nu in de vaart zijn.

De 'MSC Michel Cappellini' is momenteel een van de twee grootste containerschepen in de vaart, de capaciteit hiervan is 24.346 teu. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Arnoud Lievense

De 'Green Sealion 27500', zo wordt het scheepsontwerp genoemd door de geestelijk vaders: het Shanghai Ship Research and Design Institute, het ontwerpbureau van de Chinese scheepsbouwer China State Shipbuilding Corporationā€™s (CSSC).

Het ontwerp heeft al een belangrijke horde genomen, want op de beurs in Hamburg ontving het een Approval in Principle-certificaat van classificatiemaatschappij DNV. Het 27.500 teu-vaartuig zou een lng-schip (dual fuel) moeten worden.

Op de beurs werden ook principegoedkeuringen uitgedeeld aan nog vier andere ontwerpen van de Chinese scheepsbouwer: een containerschip van 20.000 teu dat (dual fuel) op ammonia kan varen, een 16.000 teu containerschip op lng en twee supertankers: een VLEC en een VLAC. De Very Large Ethane Carrier (VLEC) heeft een beoogde capaciteit van 103.000 kubieke meter, de Very Large Ammonia Carrier (VLAC) van 93.000 kubieke meter.

Op dit moment zijn de grootste schepen in de vaart de 'MSC Irina' en de 'MSC Michel Cappellini',met een capaciteit van 24.346 teu ieder.