Wie de grootste logistieke partner van de Formule 1 is, kan haast niemand die de sport volgt zijn ontgaan. DHL is alomtegenwoordig, blijkt ook na inspectie van NT op de racebaan tijdens de eerste trainingen op vrijdag: van bebording bij de finish tot geldschieter van de prijs voor de snelste pitstop.
Aan DHL na ieder raceweekend de taak om al het materieel veilig van de ene locatie naar de volgende te transporteren. Afhankelijk van de afstand en de tijd, in dit geval minder dan een week, wordt de paddock in vrachtwagens, vliegtuigen en schepen gestopt en vervoerd.
Duurzaam
Uit het duurzaamheidsrapport van de Formule 1 blijkt dat de sport jaarlijks zoân 256 miljoen kilo CO2 uitstoot, bijna de helft daarvan is toe te schrijven aan transport. De organisatie vindt dit zelf ook wat veel en heeft als doel gesteld om het racefestijn over zes jaar helemaal CO2-neutraal te organiseren. Dure synthetische brandstoffen zouden daar een rol in kunnen spelen, maar ook vergroening van het transport speelt mee.
DHL rijdt voor het Europese deel van het programma dit jaar daarom met 37 vrachtwagens op biobrandstof HVO. âHierdoor zullen onze trucks op biobrandstof in totaal 83% minder CO2 uitstoten in vergelijking met standaard brandstoffenâ, schrijft DHL. Voor schepen en vliegtuigen verkent de logistiek dienstverlener ook duurzame brandstofopties.
Toch blijft Formule 1 en duurzaamheid gevoelsmatig een gekke combinatie, is de conclusie na een dag raceautoâs kijken in Zandvoort. Dat het volledige rennerskwartier de hele wereld over trekt, is logistiek gezien wel een bewonderenswaardige prestatie.