Dat meldt het Duitse transportvakblad Verkehrsrundschau. De algemeen directeur kreeg nog eens een boete van bijna 18.000 euro opgelegd, omdat hij als eindverantwoordelijke zijn toezichthoudende taken had verzuimd.
Het expeditiebedrijf in kwestie had zonder de noodzakelijke checks uit te voeren twee buitenlandse wegvervoerders ingehuurd voor zo'n 450 ritten. Deze onderaannemers namen het daarbij niet zo nauw met de nieuwe geldende EU-richtlijnen rond cabotage. Zo was er geen sprake van het verplichte grensoverschrijdende transport, vooraf aan de binnenlandse cabotageritten. Ook werd door de transportbedrijven de noodzakelijke 'afkoelperiode' van vier dagen niet in acht genomen na drie uitgevoerde cabotageritten.
De expediteur, de opdrachtgever van de vervoersopdrachten, had erop moeten toezien dat deze regels werden nageleefd, oordeelde de rechter. Het bedrijf had de ingeschakelde buitenlandse wegvervoerders echter hun gang laten gaan en de in de EU cabotageregels opgelegde toezichtrol niet uitgevoerd. Het is onduidelijk of het bedrijf nog in beroep gaat tegen de uitspraak.