Ook geen pincode meer voor containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan

Vanaf 1 oktober

Vanaf 1 oktober 2024 worden containers afkomstig uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De grote rederijen geven vanaf die datum geen pincodes meer voor containers uit deze gebieden. Dit is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam.

De Vertrouwensketen wordt uitgebreid met Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan. Foto: Shutterstock

Alle grote deepsea-rederijen die Rotterdam aandoen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, Marfret, MSC, One, OOCL, Yang Ming en Zim.

Port of Rotterdam werkt sinds 1 april via de Vertrouwensketen. Aanvankelijk gold dit alleen voor containerladingen vanuit Latijns-Amerika. Vanaf 1 juli volgen containers vanuit Noord-Amerika. Sinds de start zijn ondertussen 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Circa 950 verladers en expediteurs en 800 vervoerders zijn overgestapt en geven geen pincodes meer voor het vrijgeven van containers. Het initiatief om bij de Vertrouwensketen aan te sluiten ligt bij de rederijen; die benaderen elk apart hun klanten, zo meldt de Vertrouwensketen.

Weerbaar

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid met als doel de logistiek in de haven digitaal weerbaarder en veilig te maken. Het systeem werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase. Via een gesloten logistieke keten geven bedrijven elkaar digitaal het recht om een container op te halen bij de terminal; dat voorkomt misbruik van pincodes.

Meer nieuws over de Vertrouwensketen en het afschaffen van pincodes is te lezen in dit dossier.

Ook geen pincode meer voor containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan | NT

Ook geen pincode meer voor containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan

Vanaf 1 oktober

Vanaf 1 oktober 2024 worden containers afkomstig uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De grote rederijen geven vanaf die datum geen pincodes meer voor containers uit deze gebieden. Dit is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam.

De Vertrouwensketen wordt uitgebreid met Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan. Foto: Shutterstock

Alle grote deepsea-rederijen die Rotterdam aandoen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd, HMM, Maersk, Marfret, MSC, One, OOCL, Yang Ming en Zim.

Port of Rotterdam werkt sinds 1 april via de Vertrouwensketen. Aanvankelijk gold dit alleen voor containerladingen vanuit Latijns-Amerika. Vanaf 1 juli volgen containers vanuit Noord-Amerika. Sinds de start zijn ondertussen 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Circa 950 verladers en expediteurs en 800 vervoerders zijn overgestapt en geven geen pincodes meer voor het vrijgeven van containers. Het initiatief om bij de Vertrouwensketen aan te sluiten ligt bij de rederijen; die benaderen elk apart hun klanten, zo meldt de Vertrouwensketen.

Weerbaar

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid met als doel de logistiek in de haven digitaal weerbaarder en veilig te maken. Het systeem werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase. Via een gesloten logistieke keten geven bedrijven elkaar digitaal het recht om een container op te halen bij de terminal; dat voorkomt misbruik van pincodes.

Meer nieuws over de Vertrouwensketen en het afschaffen van pincodes is te lezen in dit dossier.