Liever snellaadhubs dan stadshubs

Commentaar

To stadshub or not to stadshub. De logistieke sector heeft op dit moment nog geen antwoord op de vraag of stadshubs met het oog op de toekomst een goede investering zijn. De nadelen zijn overduidelijk: extra overslag kost tijd en geld, goede locaties zijn moeilijk te vinden en nieuwe samenwerkingsverbanden opzetten om de bezettingsgraad van zo’n hub te optimaliseren, zijn lastig te realiseren.

Het is de komende jaren misschien dan wel een eenvoudige manier om de zero-emissiezones in grote steden te ontwijken, maar hoe zit dat over tien jaar, als de actieradius van elektrische trucks dan groot genoeg is om een hele dag met één elektrische truck binnenlandse distributie te rijden? En er opgeladen kan worden met 1 megawatt?

Als het gaat om winkelbevoorrading, geven de grote winkelketens de voorkeur aan belevering vanuit eigen dc’s, dit vanwege de flexibiliteit en de snelheid. Ook leveranciers die direct aan winkels en bedrijven in de binnenstad leveren, blijven graag verantwoordelijk voor hun eigen planning en leveringsafspraken. Om nog maar te zwijgen over winkels die landelijk hun eigen belevering aan particulieren verzorgen, zoals meubelzaken. Het overgrote deel van de Nederlandse consument en de bedrijven is immers gevestigd buiten een zero-emissiezone, waardoor er voor hen geen enkele noodzaak is om de wijze van transport te veranderen. Want wie wordt daar uiteindelijk beter van?

Toch zijn er ook voorbeelden te benoemen waarbij hubs wel degelijk nu al toegevoegde waarde hebben. Bijvoorbeeld als het gaat om bouwhubs. Hierbij worden de bouwmaterialen niet continu op afroep afgeleverd bij de bouwplaats (waar vaak gebrek aan ruimte is), maar wordt een terrein aan de rand van de stad gebruikt als bufferzone en tijdelijk magazijn voor een groot bouwproject. Hier zien partijen dat het hen wel degelijk voordeel oplevert, ook zonder een zero-emissiezone. Kortom: indien de markt er zelf brood in ziet, komt het van de grond. Zo niet, bespaar je de moeite maar.

Wat we weleens vergeten in de hub-discussie, is dat Nederland een mini-landje is. Gebruikmaken van een stadshub in alle grote steden is ontzettend inefficiënt. Kijken naar een provinciale hub van waaruit een hele stedenrij elektrisch bediend kan worden, levert wellicht meer voordelen op. Bovendien zijn er in het buitengebied meer opties om grond te verwerven voor een hub dan in de dure dichtbevolkte steden. Al kom je met zo’n provinciale hub al snel op het terrein van het regionale of landelijke dc waarmee we al lang vertrouwd zijn.

Waarschijnlijk krijgt Filip Goossens, ceo van On Time Logistics, gelijk. Hij zei onlangs tijdens een Belgisch-Nederlandse handelsmissie over zero-emissie stadslogistiek:  ‘Over tien jaar heeft niemand het meer over stadshubs, dan rijdt alles elektrisch.’ De ontwikkelingen op het gebied van snelladen gaan hard. Indien het stroomnet dat ook aan kan, laden we over enkele jaren al met 1 megawatt. Dan kun je beter overal snellaadhubs bouwen dan stadshubs. Eenmaal daags even stoppen om op te laden is sneller en goedkoper dan al die extra overslagpunten creëren.

Liever snellaadhubs dan stadshubs | NT

Liever snellaadhubs dan stadshubs

Commentaar

To stadshub or not to stadshub. De logistieke sector heeft op dit moment nog geen antwoord op de vraag of stadshubs met het oog op de toekomst een goede investering zijn. De nadelen zijn overduidelijk: extra overslag kost tijd en geld, goede locaties zijn moeilijk te vinden en nieuwe samenwerkingsverbanden opzetten om de bezettingsgraad van zo’n hub te optimaliseren, zijn lastig te realiseren.

Het is de komende jaren misschien dan wel een eenvoudige manier om de zero-emissiezones in grote steden te ontwijken, maar hoe zit dat over tien jaar, als de actieradius van elektrische trucks dan groot genoeg is om een hele dag met één elektrische truck binnenlandse distributie te rijden? En er opgeladen kan worden met 1 megawatt?

Als het gaat om winkelbevoorrading, geven de grote winkelketens de voorkeur aan belevering vanuit eigen dc’s, dit vanwege de flexibiliteit en de snelheid. Ook leveranciers die direct aan winkels en bedrijven in de binnenstad leveren, blijven graag verantwoordelijk voor hun eigen planning en leveringsafspraken. Om nog maar te zwijgen over winkels die landelijk hun eigen belevering aan particulieren verzorgen, zoals meubelzaken. Het overgrote deel van de Nederlandse consument en de bedrijven is immers gevestigd buiten een zero-emissiezone, waardoor er voor hen geen enkele noodzaak is om de wijze van transport te veranderen. Want wie wordt daar uiteindelijk beter van?

Toch zijn er ook voorbeelden te benoemen waarbij hubs wel degelijk nu al toegevoegde waarde hebben. Bijvoorbeeld als het gaat om bouwhubs. Hierbij worden de bouwmaterialen niet continu op afroep afgeleverd bij de bouwplaats (waar vaak gebrek aan ruimte is), maar wordt een terrein aan de rand van de stad gebruikt als bufferzone en tijdelijk magazijn voor een groot bouwproject. Hier zien partijen dat het hen wel degelijk voordeel oplevert, ook zonder een zero-emissiezone. Kortom: indien de markt er zelf brood in ziet, komt het van de grond. Zo niet, bespaar je de moeite maar.

Wat we weleens vergeten in de hub-discussie, is dat Nederland een mini-landje is. Gebruikmaken van een stadshub in alle grote steden is ontzettend inefficiënt. Kijken naar een provinciale hub van waaruit een hele stedenrij elektrisch bediend kan worden, levert wellicht meer voordelen op. Bovendien zijn er in het buitengebied meer opties om grond te verwerven voor een hub dan in de dure dichtbevolkte steden. Al kom je met zo'n provinciale hub al snel op het terrein van het regionale of landelijke dc waarmee we al lang vertrouwd zijn.

Waarschijnlijk krijgt Filip Goossens, ceo van On Time Logistics, gelijk. Hij zei onlangs tijdens een Belgisch-Nederlandse handelsmissie over zero-emissie stadslogistiek:  ‘Over tien jaar heeft niemand het meer over stadshubs, dan rijdt alles elektrisch.’ De ontwikkelingen op het gebied van snelladen gaan hard. Indien het stroomnet dat ook aan kan, laden we over enkele jaren al met 1 megawatt. Dan kun je beter overal snellaadhubs bouwen dan stadshubs. Eenmaal daags even stoppen om op te laden is sneller en goedkoper dan al die extra overslagpunten creëren.