‘Sociaal akkoord ten koste van Nederlandse koeriers’

Het sociaal akkoord, waarover vandaag (woensdag) in de Tweede Kamer wordt vergaderd, zet de Nederlandse wegvervoermarkt ‘op slot’.

Dat zegt verladersorganisatie EVO over het plan uit het sociaal akkoord om het vervoeren van goederen vanaf 0 kilogram vergunningplichtig te maken. ZZP Nederland stelt dat met name chauffeurs van koeriersdiensten worden gedupeerd.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu

Reacties

EVO dient op te komen voor de belangen van de verladers. Vanuit deze positie is er begrip op te brengen voor hun bezwaren tegen het verscherpen van de eisen voor koeriers. Stijging van de tarieven als gevolg van een meer zuivere koeriersmarkt ligt hier waarschijnlijk aan ten grondslag.
Voor de bezwaren vanuit de koeriersmarkt heb ik persoonlijk minder begrip. Een beetje koerier die zijn vak serieus neemt wil toch niets liever dan aan de eisen van vakbekwaamheid voldoen? Is puur eigenbelang!

Geplaatst door: De Transportmakelaar op

Volledig mee eens. Al 22 jaar werk ik als koerier en zie de tarieven alleen maar dalen. Hierdoor krijgen ook alle beunen een vergunning. Vaak dmv een constructie en ook de niwo tarieven zullen door de bodem zakken. Nu kan ik 500+ vrachten die mij aangeboden worden naar een vergunninghouder omdat ik uitga van "kwaliteit" dat is dan ook over. Verder krijg je veel fraude hier door. Absoluut slecht. Redt het ook nooit. Desnoods procederen tot ……

Geplaatst door: Kees Grannas op

@ Mc,

Ieder zichzelf respecterend koeriersbedrijf zal nu dus niwo gaan halen/aanvragen. De huidige voertuigen zullen dus ook weer op hun origineel laadvermogen ingezet gaan worden en evt. ook met aanhangers, kortom een explosieve capaciteits- vermeerdering en daarmee dat dus de prijzen verder onder druk zullen komen.
Natuurlijk moeten de schijnzelfstandigen aangepakt worden, maar niet ten koste van de koeriersbedrijven die keurig aan alle eisen voldoen!

Cor.

Geplaatst door: c op

Volledig met MC eens.

Geplaatst door: Koeriersdienst op

Inderdaad helemaaal mee eens. Hopenlijk komt er nu een einde aan de legale slavernij van zzpers die voor grote "gewaardeerde" bedrijven onder het minimumloon hun diensten moeten uitvoeren. Vaak mensen die werkloos zijn geworden elders en dan uit nood pakketten vervoeren terwijl ze geen ondernemrs zijn. Deze wet moet dus doorgaan.

Geplaatst door: J. de Vries op

Volledig oneens.
Als professioneel bedrijf gespecialiseerd in koerier- & express diensten pleiten wij al meerdere jaren voor deze wetswijziging.
Dit komt enkel de professionaliteit en kwaliteit ten goede.

Het bedrijfsleven dat zich al netjes hieraan houdt heeft juist helemaal NIKS te klagen. Jammer dat EVO er zo over denkt en kwantiteit en kwaliteit niet voorop stelt.

Geplaatst door: MC op
'Sociaal akkoord ten koste van Nederlandse koeriers' | NT

'Sociaal akkoord ten koste van Nederlandse koeriers'

Het sociaal akkoord, waarover vandaag (woensdag) in de Tweede Kamer wordt vergaderd, zet de Nederlandse wegvervoermarkt 'op slot'.

Dat zegt verladersorganisatie EVO over het plan uit het sociaal akkoord om het vervoeren van goederen vanaf 0 kilogram vergunningplichtig te maken. ZZP Nederland stelt dat met name chauffeurs van koeriersdiensten worden gedupeerd.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

EVO dient op te komen voor de belangen van de verladers. Vanuit deze positie is er begrip op te brengen voor hun bezwaren tegen het verscherpen van de eisen voor koeriers. Stijging van de tarieven als gevolg van een meer zuivere koeriersmarkt ligt hier waarschijnlijk aan ten grondslag.
Voor de bezwaren vanuit de koeriersmarkt heb ik persoonlijk minder begrip. Een beetje koerier die zijn vak serieus neemt wil toch niets liever dan aan de eisen van vakbekwaamheid voldoen? Is puur eigenbelang!

Geplaatst door: De Transportmakelaar op

Volledig mee eens. Al 22 jaar werk ik als koerier en zie de tarieven alleen maar dalen. Hierdoor krijgen ook alle beunen een vergunning. Vaak dmv een constructie en ook de niwo tarieven zullen door de bodem zakken. Nu kan ik 500+ vrachten die mij aangeboden worden naar een vergunninghouder omdat ik uitga van "kwaliteit" dat is dan ook over. Verder krijg je veel fraude hier door. Absoluut slecht. Redt het ook nooit. Desnoods procederen tot ......

Geplaatst door: Kees Grannas op

@ Mc,

Ieder zichzelf respecterend koeriersbedrijf zal nu dus niwo gaan halen/aanvragen. De huidige voertuigen zullen dus ook weer op hun origineel laadvermogen ingezet gaan worden en evt. ook met aanhangers, kortom een explosieve capaciteits- vermeerdering en daarmee dat dus de prijzen verder onder druk zullen komen.
Natuurlijk moeten de schijnzelfstandigen aangepakt worden, maar niet ten koste van de koeriersbedrijven die keurig aan alle eisen voldoen!

Cor.

Geplaatst door: c op

Volledig met MC eens.

Geplaatst door: Koeriersdienst op

Inderdaad helemaaal mee eens. Hopenlijk komt er nu een einde aan de legale slavernij van zzpers die voor grote "gewaardeerde" bedrijven onder het minimumloon hun diensten moeten uitvoeren. Vaak mensen die werkloos zijn geworden elders en dan uit nood pakketten vervoeren terwijl ze geen ondernemrs zijn. Deze wet moet dus doorgaan.

Geplaatst door: J. de Vries op

Volledig oneens.
Als professioneel bedrijf gespecialiseerd in koerier- & express diensten pleiten wij al meerdere jaren voor deze wetswijziging.
Dit komt enkel de professionaliteit en kwaliteit ten goede.

Het bedrijfsleven dat zich al netjes hieraan houdt heeft juist helemaal NIKS te klagen. Jammer dat EVO er zo over denkt en kwantiteit en kwaliteit niet voorop stelt.

Geplaatst door: MC op