Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
Politie en Rijkswaterstaat willen paal en perk stellen aan het ‘kamperen’ van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs op parkeerplaatsen langs de Nederlandse snelwegen.
Dat schrijft De Telegraaf.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Als ik een bekeuring ontvang omdat ik wekelijkse rust moet maken dan bel ik per omgaande een advocaat. Ik heb mij namelijk te houden aan de wet. Of geld dit alleen voor andere chauffeurs die uit de eeg komen in de volksmond genoemd Oostblokkers. Dit noemde ze vroeger discriminatie maar is dus wat betreft Oostblokkers iets anders
Als Europese overheden de rij- en rusttijden tot op de minuut toepassen, en een chauffeur moet op grond hiervan een weekendrust maken, dan moeten we dit aan de andere kant niet onmogelijk maken. En als we deze trucks niet langs de snelweg willen hebben (hetgeen al een uiterst armoedige plaats is om deze periode te moeten doorbrengen), laten we dan eerst zorgen voor een alternatieve plek, met faciliteiten.
Eindelijk eens een regeling waar men iets aan heeft. Dat kamperen is nergens voor nodig. Controle is heel simpel,camera’s genoeg overal, en met een app kun je die uitrusten met een kenteken registratie met alarm functie. En dat digitacho printje kan ook wel veel helpen. Ze moeten maar bij hun opdrachtgever/werkgever/uitbuiter op het plein gaan staan , of nog beter , gewoon huiswaarts keren. Een menswaardig bestaan is hun ook gegund! Bij mij dan toch. Want het is belachelijk gewoon dat gedoe.
Moeten ze dan in een woonwijk gaan staan, of de truck op een echte camping zetten? Dit is geen oplossing maar MOE-pesten. De PVV stast nu op een zijspoor, dus politici en overheden: graag een reset op de "gezond verstand mode"
Iets verbieden is makkelijk, maar is er ook al nagedacht over een alternatief voor deze chauffeurs, ze staan daar echt niet voor hun plezier en moeten ook maar wachten op een nieuwe rit, zorg dan ook voor verwijzing naar een plek waar ze wel kunnen "kamperen" (wat een rot woord voor noodgedwongen wachten).
moeten wij als chauffeurs uitleggen hoe je dat controleert
Met behulp van (een printje uit) de digitale tachograaf is snel een eenvoudig vast te stellen hoe lang een vrachtwagen stilstaat.
Is er al over een oplossing nagedacht m.b.t. de wettelijk verplichte wekelijkse rust?